opinió
Entre la resignació i els carretons
Els atemptats de Barcelona i Cambrils han sacsejat tothom i han demostrat que pot ser molt fàcil fer mal per moltes barreres que hi posis. No obstant això, la prevenció i la dissuasió no sobren i això és el que va fer la Paeria divendres passat a la nit. Va col·locar barreres als accessos a l’Eix Comercial per impedir el pas de furgonetes o altres vehicles en una zona només per a vianants.
Això ha trencat el pacte establert des de fa anys pel qual els transportistes i proveïdors podien passar amb les seves furgonetes per l’Eix Comercial només fins a les 10.30 hores. I, per tant, ara s’ha d’estacionar en carrers adjacents i portar el gènere amb carretons fins a les botigues. És a dir, que la càrrega i descàrrega comercial passa a ser més feixuga i costarà més temps.
Així ho expliquen els comerciants, però també entenen que cal deixar un marge de confiança a la mesura, tot argumentant que estem en un moment sensible i que cal prendre mesures. Així s’expressaven alguns dels comerciants consultats ahir.
Resignació i corredisses amb els carretons. Més de dos i de tres repartidors suaven i treien la llengua quan tot just eren les 11 del matí. La setmana passada, a la mateixa hora ja havien esmorzat i tot, segons expliquen els comerciants.
La Paeria va decidir divendres al vespre modificar el sistema de càrrega i descàrrega a l’Eix Comercial i va instal·lar jardineres en diversos punts com a mesures de prevenció i per reforçar la seguretat. L’actuació, segons un comunicat de premsa, es fa seguint les recomanacions del Ministeri de l’Interior. Ahir dilluns va ser el primer dia feiner amb el nou sistema i molts no ho sabien, ni dependentes ni clients i des de la Federació d’Associacions de Comerciants de l’Eix Comercial fins ahir al matí no es va poder enviar una circular per explicar què passava i com aniria tot plegat, segons explicava el seu president, Llorenç González. “Hem de deixar passar uns dies i veure com va tot plegat, però és clar que no és el mateix que el repartidor o el transportista puguin aparcar un moment a la porta de la botiga.”
Ara, la batalla serà per mantenir operatius els aparcaments de càrrega i descàrrega, ja que entre la plaça Sant Joan i l’avinguda Catalunya hi ha diverses zones senyalitzades i, segons González, poden ser suficients “sempre que les utilitzi qui toqui”. En canvi, té més dubtes sobre les zones de càrrega i descàrrega entre la plaça Sant Joan i l’estació del tren.
La mesura també modificarà accessos i rutes per als serveis d’emergències, sanitaris o de neteja i algunes barreres són molt senzilles, com ara tanques metàl·liques. Aquestes s’han col·locat, per exemple, al carrer de la Paloma o al de l’Audiència, i són molt fàcils de retirar per deixar passar vehicles. En aquest sentit, l’Ajuntament de Lleida afirma que ha estructurat l’Eix Comercial en diversos sectors, en els quals s’han especificat a cada tram els accessos permesos, però sempre amb autorització municipal.
I ahir al matí s’acabaven d’endreçar aquestes noves barreres que, això sí, tenen un format amable en forma de jardinera i que també durant el matí s’acabaven d’omplir i adequar amb la plantació de flors i arbustos.
En paral·lel a “l’estrena” d’aquesta nova mesura de prevenció a l’Eix, una altra singularitat que a ningú passava per alt va ser la multitud d’agents dels Mossos d’Esquadra que hi havia entre els carrers Sant Antoni i l’estació del ferrocarril. Furgons policials, cotxes patrulla i agents a peu, amb desenes d’efectius repartits al llarg d’aquest espai que recordaven en tot moment l’estat d’alerta en què estem i com de greu és el que ha passat a Barcelona i Cambrils, al costat de casa. Malgrat tot plegat, normalitat absoluta i molta gent, senyal que les vacances s’acaben.