ensenyament
Cap a escola i després cap a l’institut
Les escoles s’omplen i entre avui i demà ho faran les aules de secundària
Hi ha reformes pendents i obren un grup a primària per les assignacions d’última hora
Aules plenes un altre cop a l’inici del curs escolar. Alguns alumnes, com els de l’escola Angeleta Ferrer de Mataró, més nerviosos i impacients per entrar, amagant-se de la pluja, a les instal·lacions que estrenen després de cinc anys d’espera. La seva directora, Marina Riera, es mostrava satisfeta del resultat final, que ha permès transformar l’antiga fàbrica de cartró de can Fàbregas en la nova escola, que aquest curs pot ampliar les aules de P3 amb una segona línia. “Anirem creixent des de baix i fent-nos nostre l’espai”, assegurava ahir la directora mentre els alumnes, alguns més convençuts que d’altres, anaven entrant a les aules, que feien l’olor de fusta.
Altres escoles hauran d’esperar alguns cursos abans no estrenin les instal·lacions definitives. És el cas de Montgat, on Ensenyament ha optat per posar barracons a la nova escola, així com l’institut Les Cinc Sènies de Mataró, que avui, com la majoria de centres de secundària, espera rebre els seus alumnes. La directora dels serveis territorials d’Ensenyament, Carmina Pinya, ja va indicar que “aquests centres tindran prioritat a l’hora de dotar-los d’edificis permanents”. La responsable dels centres educatius a la comarca assegurava el primer dia de curs que tot havia funcionat amb normalitat.
A secundària, els últims
L’arrencada del curs acaba entre avui i demà amb la incorporació dels alumnes de secundària, un total de 16.019 estudiants. Segons ho sol·licita cada centre, els alumnes d’ESO i batxillerat tenen dos dies de marge per iniciar les classes. A Pineda de Mar estrenaran també les aules del tercer institut, que feia deu anys que funcionava en barracons.
Des del Moviment Educatiu del Maresme destaquen la “normalitat” amb què arrenca el curs i la bona notícia que representa la reducció d’una hora lectiva per al professorat. Això permetrà als docents dedicar més temps a preparar currículums i entrevistes amb els pares, i atendre l’alumnat. La presidenta del Moviment Educatiu del Maresme (MEM), Carme Civit, assenyala que, tot i l’augment del professorat per facilitar la reducció horària, cal continuar reclamant a l’administració “més inversió en personal”. Des de sindicats com la UGT es queixen, però, que hi ha hagut retards en les assignacions del professorat. També recorden que hi ha pendent el nou complement de tutories, a l’escola concertada.
Alumnes assignats
Els canvis de centres a final de curs i les incorporacions durant l’estiu compliquen, al començament de curs, aquesta matrícula viva. Segons indiquen des del MEM, la falta de places a primer i segon de primària ha fet que hi hagi alumnes pendents que se’ls assigni escola. Ahir des dels serveis territorials es resolia obrint un nou grup. D’altra banda, tampoc ha estat fàcil la posada en funcionament del programa de gestió a través del qual aquest curs els centres i l’administració comparteixen la informació, assenyala la presidenta del MEM
Algunes reformes que s’han portat a terme, aprofitant les vacances d’estiu, afronten la recta final a correcuita a l’inici de curs. A Mataró, s’adequarà l’entorn del nou institut Les Cinc Sènies i acabaran els vestidors de l’escola Germanes Bartomeu, indiquen des del MEM. Una altra incògnita que tindrà pendent la comunitat educativa aquest curs serà el decret que regula el servei dels menjadors escolars, ara per ara aturat per la consellera d’Ensenyament.
Les escoles institut
Existeix una altra demanda del sector educatiu sobre la possibilitat de tirar endavant amb les escoles institut. “Estarem alerta i a l’espera perquè sembla que no es dona per perdut”, va afirmar la presidenta del MEM.
La formació arran dels atemptats
“El que ha passat aquest estiu s’ha d’explicar i treballar a les aules.” Amb aquestes paraules, la presidenta del MEM, Carme Civit, reconeixia que els atemptats de Barcelona i Cambrils també marquen l’inici del curs i posen damunt de la taula una realitat que no es pot obviar. “El professorat viu amb la mateixa incertesa i preocupació, i ha de saber com donar respostes”, hi afegia Civit.
Des del Moviment Educatiu del Maresme ja s’havia programat per a l’octubre, dins els cursos de formació per als docents, unes sessions sobre interculturalitat i diversitat de creences. “Ho teníem previst perquè és una realitat canviant”, va explicar la presidenta del MEM.
La Generalitat s’ha compromès a revisar el protocol de detecció de radicalitzacions a les aules, que està en vigor des de fa un any. Des d’Ensenyament es vol estendre la formació que fins ara han fet tots els directors de centres, a tots els professors, començant pels centres que ho sol·licitin, per donar eines als professionals.