ensenyament
Arrenca sense incidents el curs escolar al Camp i l’Ebre
Un nou institut a Miami Platja i l’institut escola Mediterrani a Campclar, les novetats al Camp de Tarragona
Disminueix el nombre d’alumnes per grup a l’Ebre
Els curs escolar va arrencar ahir amb plena normalitat i sense incidències als centres del Camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre, segons van confirmar les respectives directores dels serveis territorials d’Ensenyament, Imma Reguant i Manolita Cid. Uns 136.900 alumnes i una plantilla de 7.257 professors van iniciar ahir el curs, en les diferents etapes formatives, al Camp de Tarragona. Dues de les novetats d’aquest nou curs és la creació d’un institut a Miami Platja (Mont-roig del Camp), que té dues línies d’ESO en mòduls prefabricats ja existents, i la reconversió del col·legi Mediterrani del barri tarragoní de Campclar en un institut escola, que incorpora aquest any l’oferta de secundària i evita que els alumnes que acaben la primària s’hagin de desplaçar a l’institut de Campclar. La responsable d’Ensenyament a Tarragona, Imma Reguant, va visitar ahir al matí el nou institut escola de Campclar i va destacar que els alumnes podran passar més anys a l’escola i que això ajudarà a retenir-los. Reguant va reconèixer la feina de la comunitat educativa i la seva tasca innovadora, d’inclusió i de cohesió “en un entorn complex”. La directora territorial d’Ensenyament va posar en relleu que el fet de poder disposar d’estudis de secundària representava un dels “somnis” fixats en el projecte educatiu de la comunitat, segons va recollir l’Agència Catalana de Notícies (ACN). Igualment, la comunitat educativa d’aquest centre de Campclar va celebrar la consecució d’una demanda històrica: poder disposar d’estudis de secundària a l’escola. Fins ara, només acollia alumnes d’entre P3 i sisè de primària, repartits en una línia per curs.
D’altra banda, la directora dels serveis territorials a l’Ebre, Manolita Cid, que a primera hora va visitar l’escola Sant Àngel de Camarles, va destacar l’increment de la plantilla de docents i el descens de les ràtios d’alumnes, sobretot en el segon cicle d’educació infantil. “Ja teníem les ràtios molt per sota del que marca la llei d’educació i enguany encara són més baixes que l’any passat”, va dir Cid, en declaracions a l’ACN.
Concretament, el curs comença amb 2.359 professors a les Terres de l’Ebre, 134 més que el curs passat, cosa que representa un increment del 6% de docents. Pel que fa als alumnes, n’hi ha 26.353 i de mitjana s’assignaran 12,3 alumnes per mestre a infantil i primària i 8,3 alumnes per professor a secundària, unes dades conseqüents per la casuística de tenir molts centres rurals. De fet, la meitat dels centres escolars formen les tretze ZER ebrenques. El nombre d’alumnes disminueix lleugerament –980 estudiants menys–, però on més s’aprecia la davallada és a infantil. En els últims sis anys s’ha perdut un 18% de l’alumnat. I enguany a P3 hi ha una diferència de 80 alumnes entre els matriculats i les dades del padró. Una situació que es produeix perquè hi ha famílies que han marxat i altres que opten per no escolaritzar els fills fins a l’educació primària (el cicle d’infantil no és obligatori).
Dins de les novetats, dijous es posaran en marxa treus nous cicles formatius de grau superior i una aula integral de suport per a nois i noies en edat d’escolarització obligatòria que tenen problemes greus de conducta o trastorns mentals.
LES FRASES
Gossos per aprendre millor
M. Martínez / InfocampEls alumnes del col·legi Els Àngels del barri de la Granja, a Tarragona, van rebre una visita especial el primer dia de curs. La Lila, la Gresca i la Pipa, tres gosses d’educació assistida, van rebre els petits perquè la tornada de les vacances no costés tant. Amb aquesta iniciativa, emmarcada en el programa Aprendre junts és millor i organitzada per Purina amb la col·laboració del Centre de Teràpies Assistides amb Cans (CTAC), es van voler transmetre als escolars els beneficis pedagògics de treballar conjuntament amb aquests animals de companyia a través de diverses activitats. Per tant, la jornada es va dividir en tres parts, amb una fase d’iniciació –en què els tècnics van explicar de manera divertida els avantatges de la interacció entre gossos i nens–; una sessió a les aules amb grups de 25 persones com a màxim per fer tallers dinàmics adaptats a les aptituds de cada classe, i, finalment, una sessió professional per a educadors per analitzar l’experiència viscuda durant la jornada.
Aquesta iniciativa ja s’ha dut a terme en una cinquantena d’escoles de Catalunya, Madrid, les Illes Balears, el País Basc i Andalusia. La portaveu de Purina España, Elena Limido, va assenyalar que el programa es va posar en marxa el curs escolar 2015/2016 i va remarcar que “l’objectiu és continuar promovent la iniciativa per acabar introduint els gossos de manera permanent en el sistema educatiu”. A través dels gossos i amb l’ajuda de tècnics especialitzats s’ha demostrat que es millora la formació dels nens i la seva socialització, i es fomenten els hàbits de lectura.