Societat

Ensenyament

El primer programa educatiu de Big Data arriba a l’institut

Més de mig miler de centres s’han inscrit al projecte impulsat per EduCaixa per desenvolupar la competència digital dels alumnes

Vol generar una actitud crítica sobre el paper de les dades

Els alumnes de 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà ja tenen al seu abast un nou recurs educatiu centrat en un dels aspectes que, segons els experts, més poden alterar i definir les condicions de vida dels pròxims anys: les dades. Big Data, la intel·ligència de les dades és un programa d’EduCaixa que vol ajudar l’alumnat a prendre consciència sobre el valor de les dades i les seves possibilitats. No es tracta tant de fomentar la vocació d’analistes de dades entre els estudiants com de fer entendre que, independentment de la professió que triïn, les dades continuaran tenint un paper cabdal en les seves vides, motiu pel qual s’han de revalorar.

El projecte de l’Obra Social La Caixa és pioner a l’Estat i en els escassos dies que ha estat actiu ja ha rebut peticions d’inscripció de 678 professors procedents de 530 centres educatius de tot l’Estat. Un d’ells és l’institut Anna Gironella de Mundet, a Barcelona, on es va presentar ahir oficialment el projecte amb una sessió davant d’un grup d’alumnes del centre. La directora general adjunta de la Fundació Bancària La Caixa, Elisa Durán, va explicar ahir que “aquest projecte vol contribuir a transformar i anticipar-se a la manera d’educar en el segle XXI”. En concret, el programa sobre Big Data vol ajudar els alumnes a gestionar el món de les dades, saber destriar les que són interessants i sensibilitzar sobre els perills que també poden tenir.

Al mateix web on els professors es poden inscriure al programa hi ha una aplicació que permet diversos itineraris didàctics per abordar temes com són el concepte de Big Data, els dispositius que generen i interactuen amb les dades, el món de les apps, les xarxes socials i el concepte d’Open Data.

Prendre consciència

Els alumnes de quart d’ESO de l’institut barceloní van evidenciar ahir que, en contraposició a generacions anteriors, el valor i la privacitat de les dades no és un tema que els amoïni especialment. El consultor i expert en Big Data Genís Roca va fer-los veure que “vivim en un mar de dades”, i de la mateixa manera que la revolució industrial va requerir d’una lluita sindical per garantir certs drets, la revolució digital també requerirà moviments opositors a l’excessiu control de determinades empreses. “Tenir consciència social demanarà també tenir consciència sobre les dades. No sigueu passius”, els va dir.

LA XIFRA

678
professors
ja s’han inscrit a la plataforma Big Data EduCaixa per accedir als recursos de què disposa el programa.
Aquest projecte vol contribuir a transformar i anticipar la manera d’educar en el segle XXI
Elisa Durán
directora general adjunta de la Fundació Bancària la Caixa
Vivim en un món de dades. Ara cal decidir si volem ser objectes passius o ser actius i estar previnguts
Genís Roca
Consultor, Expert en Big Data i assessor del programa


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia