mobilitat
Una avaria atura set hores les noves L9 i L10 de metro
Una incidència informàtica en la conducció automàtica dels combois va causar la suspensió del servei
Al migdia es va restablir la línia que va a Badalona i a la tarda, la majoria del tram colomenc
La principal singularitat de les noves línies 9 i 10 de metro, la conducció dels combois de forma automàtica, va jugar ahir una mala passada al servei. Segons va indicar Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), una incidència tècnica en el sistema informàtic que regula aquesta moderna manera de fer anar els vagons va ser la causa que la circulació per totes dues línies estigués suspesa durant bona part del dia.
La primera línia que va fallar, quan passaven vint minuts de les deu del matí, va ser l'L9, a l'únic tram d'aquesta gran infraestructura que funciona i que, per ara i des de fa poques setmanes, connecta alguns barris de Santa Coloma amb la Sagrera de Barcelona. Pocs minuts després, l'afectació es va estendre a tota l'L10, el ramal de l'L9 que des del barri del Bon Pastor arriba a prop del centre de Badalona, passant per barris tan poblats com els de Llefià i la Salut. Des de llavors, els usuaris que van arribar a les onze estacions afectades ignorant l'avaria, en van ser informats mitjançant megafonia, pantalles d'informació i per empleats situats a les estacions. També se'ls va comunicar que TMB havia habilitat un servei especial d'autobús llançadora –primer de quatre vehicles i després de dos més– per connectar totes les parades afectades per la interrupció del servei.
La llarga freqüència de pas entre comboi i comboi, el baix volum de passatgers que utilitzen aquesta nova xarxa en aquestes dates d'estiu, i les altres alternatives de connexió entre el territori afectat –l'L1, que també uneix la Sagrera amb el centre de Santa Coloma i la xarxa regular de busos que s'estén entre aquesta ciutat i Badalona– van fer que, en línies generals, els vehicles del servei llançadora circulessin no gaire plens.
Recuperació gradual
Tres hores després de l'aturada, i un cop fetes les comprovacions tècniques, el servei es va acabar normalitzant en la seva totalitat a l'L10. No va passar el mateix, però, amb l'altra línia, ja que no va ser fins a les cinc de la tarda que l'L9 va recuperar el servei a la majoria de les seves estacions. De fet, a partir de llavors els combois només circulaven des de la Sagrera fins a Bon Pastor i des de Can Zam a Fondo.
D'aquesta manera, l'estació de Can Peixauet quedava aïllada i inutilitzada, ja que els serveis tècnics no les tenien totes per restablir-hi el servei, i a l'hora de tancar aquesta edició encara s'hi estaven fent un seguit de proves que podrien continuar de nit, quan la totalitat de la xarxa s'atura. TMB va demanar disculpes als usuaris afectats per l'avaria, el nombre dels quals no va poder quantificar.