Endesa ha tallat 2.645 fraus de llum a la demarcació el 2021
Tot i que el nombre d’expedients executats es redueix lleugerament amb l’any anterior, la companyia confirma que el volum de frau augmenta
La digitalització de la xarxa és clau per detectar les sobrecàrregues il·lícites
Un frau elèctric equivalent al consum mensual de 13.680 llars
Els 2.645 expedients de desconnexió de fraus elèctrics que es van executar el 2021 a les comarques de Girona van suposar un desviament il·lícit de 47.878.310 kWh. Amb aquest balanç d’actuacions, la companyia Endesa subratlla que el volum defraudat representa l’equivalent al consum mensual d’unes 13.680 llars. Una particularitat d’aquest balanç del 2021 és que en el cas de la demarcació el nombre d’expedients disminueix lleugerament en relació amb l’any anterior. Però sobre aquest punt les fonts de la companyia són categòriques: ni ha disminuït el frau ni s’ha perseguit menys; al contrari, tenen evidències que la problemàtica creix. El nombre d’expedients executats només reflecteix la xifra d’intervencions que s’han pogut realitzar aquell any i que està subjecte a molts factors: tramitacions, investigacions i actuacions conjuntes amb els cossos de seguretat, ajuntaments i administracions. Un procés llarg i complex que explica que, si bé en un any concret el nombre de desconnexions es pot reduir com passa el 2021, no s’atura la tendència a l’alça del frau elèctric.
Detectar el frau
En aquest sentit, el balanç facilitat per Endesa també posa en evidència que al conjunt de Catalunya disminueix lleugerament el nombre de desconnexions efectuades el 2021 però, en canvi, augmenta el volum d’energia defraudada (vegeu el gràfic adjunt). Per això, per reflectir la tendència a la progressió que destaca a la demarcació, Endesa subratlla la que s’observa des del 2015 fins al 2021. En aquest interval a les comarques gironines s’han incrementat els expedients en un 41% i l’energia defraudada creix un 48%.
Per detectar el frau, la companyia es basa en diferents canals, un dels quals és el dels avisos que rep Endesa d’usuaris que observen anomalies en l’evolució dels seus consums (el 2020 la companyia va rebre 21.078 alertes d’aquest tipus). En aquests casos sempre s’inicia una investigació. També poden ser els ajuntaments o els cossos policials els que es posen en contacte amb la companyia, ja que el frau en si només és una part d’una problemàtica més àmplia que sovint va lligada a ocupacions il·legals d’habitatges o desmantellament de plantacions de marihuana. La principal eina de la companyia, però, és el fet que la xarxa de mitjana tensió està digitalitzada i això permet analitzar el servei i detectar anomalies a la xarxa, quan està passant més energia de la que pertoca.
Digitalització
Fonts d’Endesa recalquen que l’augment de detecció de casos de fraus dels últims anys està clarament relacionat amb l’aplicació de tècniques de machine learning (aprenentatge automàtic) i deep learning (aprenentatge profund) per detectar pèrdues d’energia no tècniques. La digitalització de la xarxa, el desplegament de sensors i la implantació dels comptadors intel·ligents fan que cada vegada s’obtingui més informació del funcionament dels equips de mesura i de la xarxa. L’anàlisi i el creuament d’aquestes dades permeten detectar desviacions i comportaments anòmals que orienten les inspeccions de manera més eficient i augmenten el percentatge de frau detectat. Les tècniques dels fraus, però, també són múltiples: subministraments amb contracte en vigor o sense contracte, des dels fraus tradicionals (ponts, dobles connexions de servei, enganxaments directes, etc.) fins als més sofisticats (amb plaques i circuits impresos inserits en els comptadors).
LA XIFRA
Impacte de les plantacions
Una llar d’electrificació mitjana té un consum de 3.500 kWh mensuals. En comparació, una plantació de marihuana (quan és l’origen del frau elèctric) s’estima que pot tenir un consum d’entre 10 i 30 vegades més del d’un domicili particular estàndard. Quan es produeix una sobrecàrrega, la línia es desconnecta de la mateixa manera que ho fa un fusible en una instal·lació domèstica. “Dimensionem les instal·lacions de l’ordre d’un 200% per sobre del consum estimat, som capaços de donar el doble de l’energia avaluada pels nostres clients, però no pas set vegades més per sobre de la capacitat de la línia. El frau no només perjudica el servei als usuaris, també genera situacions de risc per a les persones i els immobles, i afecta la xarxa amb un desgast prematur”, explica Marc Ruaix, responsable de distribució d’Endesa a les comarques gironines.