SOCIETAT
El servei d’oficines bancàries mòbils arribarà a 118 municipis gironins
La Generalitat de Catalunya ha adjudicat el servei d’oficines bancàries mòbils, que arribarà a 118 municipis de la vegueria de Girona on actualment no hi ha cap oficina. La consellera d’Economia i Hisenda, Natàlia Mas Guix, ha anunciat els resultats de la licitació, que s’han adjudicat dues entitats financeres: CaixaBank i Caixa Enginyers. La primera portarà l’atenció personalitzada a 503 municipis de tot el país i la segona, de 313.
En el cas de la vegueria de Girona, aquest servei beneficiarà 44 municipis de l’Alt Empordà, 24 del Baix Empordà, 12 de la Garrotxa, 12 del Gironès, 7 del Pla de l’Estany, 6 de la Selva i 13 del Ripollès. Entre tots els municipis tenen una població de gairebé 65.000 habitants. Aquest projecte per garantir l’atenció bancària a tots els municipis acabarà amb una “situació injusta”, segons la consellera, i que cap ciutadà se “senti exclòs” per lloc de residència, edat, competències digitals o recursos econòmics.
El contracte, dividit en cinc lots, s’ha adjudicat per una durada de dos anys prorrogables a dos més i per un import de 990.920 euros. El cost del servei serà compartit per la Generalitat i les entitats adjudicatàries. En funció del lot, Caixa d’Enginyers iniciarà el servei en un termini màxim d’entre sis i nou mesos. CaixaBank ho farà en nou mesos com a màxim.
Com qualsevol oficina
Les oficines bancàries mòbils permetran als clients de qualsevol entitat realitzar tots els serveis propis d’una oficina bancària: retirar i ingressar diners en efectiu, domiciliar el pagament dels rebuts i els tributs als comptes bancaris; consultar moviments i saldo i obtenir extractes de comptes bancaris, entre d’altres. A més, també prestaran una atenció personalitzada en la gestió tant dels comptes com d’altres productes bancaris i financers d’actiu, passiu i d’intermediació.
Cada entitat haurà de fer una proposta de ruta que garanteixi la visita de l’oficina bancària mòbil un dia al mes a cada municipi. En el cas dels pobles de fins a 250 habitants, s’hi hauran d’estar un mínim de 30 minuts i, als de més de 250 habitants, no podran baixar de l’hora. Es preveu que les entitats podran visitar entre 3 i 6 pobles per jornada laboral i que els municipis que queden coberts per les dues entitats (un total de 313) gaudiran de dos dies de servei mensual, cadascun amb una entitat diferent.
D’acord amb les bases del concurs, les empreses adjudicatàries hauran d’adaptar els vehicles i incloure-hi la instal·lació d’un caixer automàtic, desenvolupar el programari necessari, mantenir els equips i sistemes i aportar els mitjans humans necessaris per prestar el servei requerit. Els horaris seran: de 8 a 17 hores, amb una hora de pausa per dinar, tret dels divendres, que es farà de 8 a 15 hores. En el període que va del 23 de maig al 30 de setembre, el servei serà de 8 a 15 hores de dilluns a divendres.
Revertir la pèrdua d’oficines
En 14 anys, Catalunya ha perdut un total de 5.961 oficines bancàries. Segons dades del Banc d’Espanya, ha passat de tenir 8.155 oficines el 2008 a 2.194 el 2022. Es tracta d’una tendència generalitzada a tota Europa que, en el cas de Catalunya, ha estat més intensa: mentre que el nombre d’oficines ha caigut 41% a la Unió Europea i un 58% a l’Estat, a Catalunya el descens ha estat del 73%.
Davant d’aquesta evidència, el passat mes de juliol el Govern va aprovar un pla per portar caixers automàtics i serveis financers als municipis de Catalunya que no tenien cap sucursal. Després de fer una consulta preliminar de mercat per escoltar les propostes de les entitats interessades, i un cop processada la informació rebuda, el novembre es va publicar l’anunci de licitació i el gener es va tancar el termini de presentació d’ofertes.
Es van rebre dues ofertes, CaixaBank pels 5 lots en què es dividia el concurs i Caixa Enginyers per 3, i les dues entitats han resultat adjudicatàries de tots els lots als quals s’han presentat.
Quan totes les oficines bancàries mòbils entrin en funcionament, el 100% de la ciutadania de Catalunya tindrà garantit l’accés als serveis financers que es poden trobar en una oficina bancària.