CCOO demana que es prioritzin les rodalies pròpies i el Tramcamp

Vol la curta distància fins a Montblanc i el tramvia, a l'Hospitalet

CCOO aporta el seu granet de sorra al debat amb un seguit de propostes (veure quadre adjunt) que tenen el 2012 com a horitzó màxim, si bé admet que coincideixen a grans trets amb el Pla de Transports de Viatgers de Catalunya que va aprovar la Generalitat al 2008. «Només demanem que es faci complir», aclareix Aurora Huerga, secretària de Desenvolupament Territorial. Entre les idees, això sí, també n'hi ha de noves. CCOO proposa que el Tramcamp, previst en principi només des de Tarragona fins a Reus, Salou i Cambrils, s'allargui fins a l'Hospitalet per aprofitar la via actual que quedarà desafectada quan es posi en marxa el corredor mediterrani. «I per què no fins a Tortosa?», es pregunta Xavier Bermejo, secretari de Medi Ambient i Mobilitat del sindicat. La proposta també preveuria la creació d'un doble circuit de rodalies: una anella exterior que també arribés a Montblanc –ara el govern no preveu que entri a la Conca– i una de més metropolitana entre Reus i Tarragona, que també hauria d'enllaçar amb l'estació del TAV a la Secuita –presumiblement a través de l'antiga línia Reus-Roda–, amb l'aeroport i amb la futura estació central que s'ubicarà al costat, fins on CCOO demana que es faci arribar un ramal nou des de la via actual. El sindicat, de fet, proposa crear noves estacions en urbanitzacions i zones industrials al costat de la línia actual, amb pàrquings gratuïts inclosos. A més, reclama serveis regionals d'altes prestacions –semblants als Avant– per enllaçar amb menys temps Barcelona i Tortosa, Riba-roja i Montblanc, en aquest cas per la línia del TAV. «Cal aprofitar al màxim els recursos que hi ha, adequant la capacitat i els horaris a la demanda, per vertebrar el màxim nombre de nuclis, però també construir en alguns casos nous trams de via», resumeix Jaume Pros, secretari general a Tarragona.

Pel traspàs de regionals

CCOO, però, està preocupat perquè no veu els governs català i espanyol gaire per la feina, i els acusa de «manca d'interès pels trens regionals», que han quedat fora de l'acord per al traspàs de les rodalies de Barcelona, efectiu a partir de l'1 de gener. El sindicat veu «essencial» que el govern també assumeixi les competències a la resta del país –demana que sigui en la mateixa data, en compliment del que diu l'Estatut i el Pacte Nacional per a les Infraestructures–, perquè «tots els trens que passen per Catalunya estiguin gestionats des de la proximitat», explica Huerga, que es queixa que «el transport ferroviari s'ha pensat sempre en clau de Barcelona». «El govern vol crear les [altres] rodalies el 2012, però fins llavors els regionals podrien fer aquesta funció», opina, i recorda que la transferència hauria d'incloure diners per millorar la infraestructura.

Pros incideix en aquest sentit que el Camp, amb ja 600.000 habitants i 10 milions de passatgers a l'any «és la segona àrea pel que fa a desplaçaments a Catalunya». Les rodalies, segons ell, permetrien una millora en les freqüències de pas i els horaris i possibilitaria la integració tarifària del tren.

LES PROPOSTES FERROVIÀRIES DE CCOO AL CAMP

Allargar el Tramcamp des de Tarragona i Reus fins a l'Hospitalet de l'Infant, i fins i tot fins a les Terres de l'Ebre
Anella de rodalies de doble sentit entre Montblanc, la Plana, Valls, Sant Vicenç, Tarragona, Reus, la Plana i Montblanc
Servei de rodalies fins a l'aeroport de Reus i les estacions d'alta velocitat (tant la de la Secuita com la futura del sud de l'aeroport) des de les estacions de Reus i Tarragona
Creació de nous abaixadors a l'anella de rodalies (polígons industrials, Vilafortuny, la Móra, Cala Romana), amb aparcaments gratuïts al costat
Nous regionals d'altes prestacions que connectin amb Barcelona des de Tortosa, Riba-roja i Montblanc, aquest per la línia del TAV
Manteniment i millora de la xarxa de regional
Horaris coordinats entre bus, tramvia, TAV i regionals, i tarifa interna unificada


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.