Les mercaderies, les primeres de pujar al TAV
Els trens d'alta velocitat que circularan aquest any entre Barcelona i Perpinyà faran servir part de la via del tren convencional
L'endarreriment de les obres de l'alta velocitat, sobretot als trams de Girona i de Barcelona, van fer que el govern espanyol decidís instal·lar un tercer rail en alguns punts de la via del tren convencional –en concret, a la via de circulació nord– perquè comenci a circular el TAV aquest 2010. Inicialment, s'havia previst que circulessin trens des de mitjan 2009, moment en què la concessionària TP Ferro, que ha de gestionar el peatge que es cobrarà per travessar el Pirineu, va començar a cobrar la indemnització de l'Estat pel retard, ja que l'obra no estarà completada fins al 2012.
De moment, tan l'Adif com Renfe tenen clar que abans no acabi aquest any l'alta velocitat permetrà traslladar mercaderies entre Barcelona i Perpinyà. I pel que fa als passatgers, l'Adif assegura que «s'està acabant de planificar en funció del model d'explotació». Renfe hi afegeix que s'ha d'acabar de veure quin tipus de tren es fa servir i com es coordina amb l'operador francès. Hi ha prevista una reunió al febrer per acordar-ho.
El recorregut
Els trens de mercaderies sortiran del port barceloní i arribaran fins a Castellbisbal amb el tercer rail que s'està instal·lant. A partir d'aquest punt, els trens passaran pel ramal que l'Adif construeix entre Castellbisbal i Mollet del Vallès, on també s'està instal·lant el tercer rail. Des d'aquest punt i fins a la central de mercaderies de Girona, ja es podrà usar la via del TAV, que ja està a punt, i allà els trens hauran de tornar a enllaçar amb la via del tren convencional fins a Vilamalla. A partir d'aquest punt i fins a a Vilafant, s'està acabant d'enllestir la variant del tren convencional, que permetrà enllaçar amb el TAV a Vilafant, des d'on circularan per la via d'alta velocitat fins a Perpinyà.
Indemnització per a TP Ferro
El Ministeri de Foment ja ha aprovat la compensació de 128 milions d'euros a la concessionària TP Ferro pel retard del pas del TAV. L'empresa té acabat el tram de via entre Figueres i Perpinyà des de fa gairebé un any, i tot i que els primers trens començaran a circular abans no acabi aquest any, la via no funcionarà de manera normalitzada fins a l'any 2012. Aquests diners són per compensar els que l'empresa deixarà de guanyar pel peatge del Pertús. També se li ampliarà la concessió fins als 53 anys.
Defensem el Tren ho veu difícil
L'anunci de la companyia de tren francesa que farà arribar trens fins a Figueres aquest any ha creat dubtes a l'entitat Defensem el Tren, de l'Empordà, la qual es pregunta si l'estació del TAV provisional de Vilafant estarà a punt –l'Adif diu que sí– i també si estarà fet el túnel del Puig de les Basses. L'associació també veu «difícil fer circular per la única via convencional 18 trens diaris més entre Vilamalla i Mollet del Vallès. La línia ja està molt saturada i seria demencial que els usuaris acabessin pagant la broma».