Ciència
El caramel intel·ligent
Alumnes del màster en emprenedoria i desenvolupament empresarial de la Universitat de Girona (UdG) han creat un caramel, el Xupa Xip, que analitza la saliva per detectar malalties i que, en la primera fase del projecte, se centra en la diabetis
El presentaran aquest cap de setmana a Londres, amb motiu del programa Imagine Express
Un caramel amb un pal és el clàssic Chupa Chups, sense més. Això sí, estem davant d’un gran exemple d’emprenedoria que el 1958 va revolucionar el món de les llaminadures fins a convertir-se en una icona. Però si aquest, un caramel amb un petit pal, porta a dins un sensor i aquest és capaç de detectar malalties, estem ja davant del caramel smart o el Xupa Xip intel·ligent. Aquest és el projecte que desenvolupen estudiants del màster en emprenedoria i desenvolupament empresarial de la Universitat de Girona (UdG), del qual ja tenen el primer prototip. Un projecte viu que ha anat evolucionant i que ha passat de la idea inicial centrada en la detecció de les malalties infeccioses, com ara la malària, a centrar-se específicament en la diabetis.
El funcionament és aparentment fàcil d’entendre; en consumir el caramel del Xupa Xip, la saliva és analitzada pel sensor o xip. Aquesta idea, si bé centrada en les malalties infeccioses, va guanyar la competició Dream Big Challenge de la festa de la innovació iFest, que es va celebrar al Palau Sant Jordi de Barcelona. Més de 7.000 estudiants, organitzats en més de 360 equips, van participar en aquest taller disruptiu en el qual es van plantejar diferents reptes. En el Dream Big Challenge el Xupa Xip era un idea sobre el paper, ara ja és un prototip.
El Xupa Xip
Diana Ballart, membre de l’equip, explica que el prototip ara s’està treballant per detectar específicament la diabetis: “La particularitat de la nostra proposta, el Xupa Xip, és que es pugui anar adaptant per diagnosticar altres malalties que es puguin detectar a través de la saliva.” Ballart declara que la utilització d’un caramel és ideal perquè precisament ajuda a la salivació. Tota la tecnologia està integrada en el mateix caramel: “A dins del pal hi la proveta, on hi ha un sensor que pot detectar si la persona té o no una de les malalties per les quals ha estat dissenyat, en aquesta fase del prototip, la diabetis. Un segon sensor enviarà les dades a un telèfon intel·ligent, on hi haurà una aplicació”, diu Ballart. El projecte va evolucionant perquè, i segons Ballart, el sensor pugui fer més processos, com ara captar l’ADN, que amb la saliva es pot detectar: “El nostre objectiu és aconseguir que el Xupa Xip sigui cada vegada més intel·ligent.”
La importància del projecte és poder fer que el giny sigui capaç de detectar com més malalties millor. Un exemple clar, i sense sortir de la diabetis, el tenim només canviant de país, o millor encara, de continent. Al món occidental no hi ha malnutrició endèmica, però sí mala alimentació, i per això hi ha un elevat nombre de malalts de diabetis del tipus 2, però no al continent africà, on aquesta és del tipus 1, lligada, aquí sí, a la malnutrició.
Un altre element que s’ha tingut en compte és que sigui un aparell fàcil de fer servir: “Volem que sigui un producte amable; que sigui molt fàcil d’utilitzar i que no provoqui rebuig, com podria ser una detecció per sang”, explica Ballart, i hi afegeix: “Volem detectar malalties en què després es pugui fer alguna cosa, que no sigui només a efectes de prevenció o estadística.”
Aquest projecte, i ja amb el prototip a la mà, el defensaran aquest cap de setmana els quatre membres de l’equip: Diana Ballart, Sára Földes, Josep Mota i Ivan Simon. Hi ho faran a Londres, davant d’un grup d’inversos en la recta final de l’Imagine Express 2018. Aquest és un programa dirigit a generar empreses que tindrà lloc durant el 4YFN Mobile World Congress 2018. Els participants (12 ments creatives, 12 enginyers de software i 12 emprenedors), que no es trobaran abans, tindran el repte de formar grups de tres amb l’objectiu de treballar un projecte per a un dels sectors estratègics seleccionats. Diana Ballart explica que més enllà del concurs aniran desenvolupant el projecte per donar-li viabilitat empresarial. S’han fet moltes gestions: des de parlar amb personal mèdic fins a entrar en contacte amb l’Associació de Diabètics de Catalunya, entre altres gestions
El doctor Josep Llach, del departament d’organització, gestió empresarial i disseny de producte de la UdG, explica que el màster en emprenedoria i desenvolupament empresarial té l’objectiu de proporcionar una formació especialitzada i avançada per a l’inici i desenvolupament de projectes empresarials o empreses de nova creació. Amb aquesta finalitat, el contingut del programa de màster ha proporcionar formació avançada sobre les organitzacions, especialment les de nova creació, i sobre la seva gestió en un entorn complex i canviant; reparació per a la creació d’una nova empresa o organització, sigui per iniciativa individual o col·lectiva; preparació per al desenvolupament de nous negocis, productes i canvis organitzatius. També té en compte el desenvolupament d’habilitats per resoldre reptes empresarials complexos d’una manera sistemàtica i creativa i el desenvolupament de competències personals emprenedores: lideratge, proactivitat, autonomia, assertivitat, assumpció de riscos i innovació. A més de formació en entorns reals per mitjà de pràctiques en empreses. Aquest màster es realitza a la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials i la seva coordinadora és la professora Andrea Bikfalvi. Precisament, i segons Llach, cal destacar la importància de l’iFest, que, organitzat per la Generalitat, amb la col·laboració de l’emprenedor i fundador d’Imagine Xavier Verdaguer, permet als alumnes del màster desplegar el seu potencial.