Societat

Guerra total als accidents

El RACC proposa vint mesures per fer front a l’alta sinistralitat

Reclama l’accés progressiu al permís de conduir i la supressió de l’impost de matriculació

La inversió de la tendència a la reducció dels accidents a les carreteres ha mobilitzat el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), que en el seu estudi recent sobre la sinistralitat inclou una vintena de mesures en tots els terrenys per fer front a les conseqüències sagnants de les distraccions, la velocitat, les drogues i l’alcohol. El RACC afirma que “les mesures que en el passat van resultar positives, com ara la introducció del permís per punts i la modificació del Codi Penal, han anat disminuint la seva capacitat de seguir reduint víctimes, i les campanyes de conscienciació, tot i ser necessàries, resulten insuficients”.

Per tot plegat, l’entitat ha presentat vint mesures “d’aplicació relativament senzilla” que creuen que “poden tenir un impacte a curt termini en la millora de la seguretat viària”, ajudar a “assolir l’objectiu que marca la Unió Europea per al 2020” i “avançar de forma decidida cap a la visió zero víctimes”.

El RACC ha identificat quatre grans factors que intervenen en l’accidentalitat i sobre els quals caldria actuar de manera urgent per minimitzar el nombre de sinistres: les persones, els factors de risc, els vehicles i les infraestructures.

Lluís Puerto, director de la Fundació del RACC, cita tres de les principals mesures, totes d’àmbits diferents. La primera seria que l’accés al permís de conduir fos “progressiu”, tal com es fa en països com Irlanda, Àustria, Finlàndia, Suïssa i França. Puerto proposa, per exemple, que al principi de tenir el carnet no es pugui conduir de nit, la taxa permesa d’alcohol sigui zero i no es pugui anar acompanyat únicament de persones de la mateixa edat. La idea és anar “aixecant les restriccions” a mesura que el conductor aprèn a “reconèixer les situacions de risc”.

Pel que fa als vehicles, Puerto és partidari d’“eliminar l’impost de matriculació” per estimular la renovació del parc de vehicles. “Ara el parc està envellit. De mitjana, els cotxes són del 2005 i haurien de ser dels anys 2011-2012”, diu Puerto, que recorda que els cotxes nous tenen més mesures de seguretat com el control d’estabilitat i l’avís que el cinturó de seguretat no està cordat.

El RACC també demana més inversió en el manteniment de les obres de seguretat viària, que, segons Puerto, els darrers anys s’ha retallat a la meitat, per millorar aspectes clau com ara l’adherència de l’asfalt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.