sanitat
asistència domiciliària
L'atenció continuada domiciliària torna a l'ICS
Després de 22 anys, recupera la gestió a Barcelona, al barri de la Mina de Sant Adrià de Besòs i a Montcada i Reixac
Fins ara, era el SEM el que adjudicava el servei a una empresa privada
Des de fa una setmana, l'Institut Català de la Salut (ICS) torna a prestar l'atenció continuada domiciliària a tot Barcelona, al barri de la Mina de Sant Adrià de Besòs i a Montcada i Reixac. Feia 22 anys que aquest servei el gestionaven empreses privades. La recuperació de l'atenció continuada al domicili és un canvi “històric”, perquè permet superar una situació desigual al territori, assegurava el conseller de Salut, Antoni Comín. I hi afegia que, tot i no haver rebut queixes del servei que prestava l'empresa adjudicatària, amb aquesta consecució es dóna poder a l'atenció primària i es fa un salt en la qualitat assistencial, ja que es prioritzen els proveïdors públics.
Des del 1994, l'atenció continuada al domicili anava a càrrec de l'empresa predecessora del SEM, la qual, a través d'un concurs públic, l'adjudicava a una empresa privada, que era la que acabava donant el servei. Dimecres passat va acabar el contracte amb aquesta empresa privada i el Departament de Salut va decidir retornar la gestió a l'ICS. Durant aquests primers dies, els professionals de l'ICS han fet 380 domicilis.
Aquest servei el prestaran 148 professionals, 40 dels quals són interins de l'ICS i 108 són professionals de guàrdia. També es disposarà de 12 vehicles per fer desplaçaments, ja que aquest servei atén majoritàriament gent gran amb problemes crònics i mobilitat reduïda que no pot anar als centres mèdics. Tornant l'atenció primària domiciliària a mans de l'ICS, es “desprivatitza” un altre servei aprofitant els proveïdors de salut públics i s'elimina una excepció del mapa sanitari i assistencial català.
En total, el servei té un cost de 2,4 milions d'euros. I, tot i el canvi en la gestió, no hi ha hagut cap increment en el pressupost del departament. El canvi de la gestió privada a la gestió pública sí que suposarà un canvi qualitatiu per als usuaris. En aquest sentit, el conseller Antoni Comín; el director del CatSalut, David Elvira, i la comissionada de Salut a l'Ajuntament de Barcelona, Gemma Tarafa, van posar en relleu els avantatges de coordinació que suposa aquesta integració. Amb el nou servei, per exemple, la informació dels pacients atesos a casa s'incorporarà a la informació que ja disposa el metge de família.
Paral·lelament, aquest servei també es coordinarà amb els serveis socials dels ajuntaments. En aquest sentit, el conseller Comín va explicar que, aprofitant aquest canvi de contracte, s'han actualitzat els protocols de derivació dels serveis socials d'urgència dels ajuntaments en coordinació amb els serveis de salut. Tarafa valorava molt positivament aquesta coordinació, perquè la integració és un benefici per als ciutadans, ja que es reforça l'atenció primària.