llengua
Salut rep més de 300 queixes reclamant atenció i documentació en català
El Departament de Salut ha rebut 279 queixes reclamant atenció oral en català entre el 2021 i el 2023 i 55 per documentació clínica en aquesta llengua, segons ha explicat la consellera Olga Pané aquest dijous al Parlament. Les queixes per ser atès en català o per rebre la documentació clínica en aquesta llengua representen el 47,7% de les 700 manifestacions que ha rebut el departament relacionades amb els drets lingüístics, en els últims tres anys. Pané s’ha compromès a treballar perquè la situació actual, en què molts professionals no saben parlar català, sigui “temporal”. La consellera ha afirmat que adreçar-se a un pacient en la seva llengua “no és només un tema lingüístic, sinó assistencial”, i ha ressaltat que “és important que el personal sanitari pugui parlar la llengua dels pacients”.
La consellera ha admès que la tendència de queixes per drets lingüístics en l’àmbit sanitari va en augment, tot i això, ha assenyalat que representen el 0,5% del total de manifestacions que reben. Pané ha apuntat com a causa d’aquest augment el fet de contractar professionals de la salut de fora de Catalunya: “Ens veiem obligats a incorporar professionals que venen d’altres entorns i que el seu idioma matern o que dominen no és el català, haurem de conviure amb aquesta situació un temps”. En aquest sentit, ha destacat la necessitat de facilitar els mitjans perquè el personal aprengui català i les administracions puguin garantir els drets lingüístics mentre els professionals encara no hagin adquirit les competències lingüístiques.
Segons el marc normatiu, les persones tenen dret a ser ateses en la llengua oficial que escullin, en el cas de Catalunya, poden ser el català, el castellà i l’aranès. A part de les més de 300 queixes per l’atenció oral en català i la documentació clínica en aquesta llengua, el departament n’ha rebut 92 per l’atenció oral i la documentació clínica en castellà. La resta han estat per atenció en aranès i francès, aquestes últimes a l’Hospital transfronterer de la Cerdanya, i relacionades amb la documentació administrativa.