Comín veu massa problemes amb les ambulàncies
El conseller de Salut admet que les incidències més greus es produeixen a la regió sanitària de Girona
Anuncia mà dura en els casos d'irregularitats injustificades
El conseller de Salut, Antoni Comín, va reconèixer ahir, en el ple del Parlament de Catalunya, que el desplegament del nou model de transport sanitari no urgent a les comarques gironines ha generat “una muntanya d'incidències” i que des del seu departament es treballa “intensament” per resoldre-les. En resposta a les preguntes de la diputada del grup Sí que es Pot Marta Ribas sobre els problemes derivats de la implantació del nou model de les ambulàncies a Catalunya, el conseller de Salut va admetre que a la regió sanitària de Girona és on més problemes han aparegut des que es va posar en marxa el 14 de gener (fa un mes i tres setmanes) i que a hores d'ara, i a pesar de les actuacions que s'han dut a terme, hi continua havent incidències. “A Girona, és veritat, és on hi ha més problemes. En transport sanitari urgent els problemes són de tipus laboral, però no hi ha hagut incidències per part dels pacients. En canvi, en transport sanitari no urgent tenim una muntanya d'incidències. En rehabilitació i diàlisi s'estan complicant les coses d'una manera que no passava amb el model anterior”, va exposar Antoni Comín en la seva resposta parlamentària. El conseller de Salut, que va recordar que la data en què va entrar en funcionament el nou model a la demarcació de Girona va ser el dia que el nou govern va prendre possessió, va explicar que sis dies després d'agafar les regnes del Departament de Salut va fer una reunió per demanar millores i, tot i així, “segueix havent-hi incidències”.
Seguidament, va expressar que actuarà amb contundència en relació amb les irregularitats que consideri que són injustificables. “En primer lloc, s'obriran expedients i, si el resultat dels expedients és que s'han produït irregularitats que no es poden justificar, serem contundents”, va assegurar. El conseller Comín es va mostrar partidari d'esperar algunes setmanes més, fins que faci tres mesos de la implantació del nou model, abans d'introduir-hi millores. Aquest període de temps ha de servir, segons va assenyalar Comín, per esbrinar si les incidències –sobretot les detectades en transport sanitari no urgent– són derivades del procés d'implantació del model o si són del mateix model. Així mateix, el conseller de Salut va indicar que des de la direcció del Servei Català de la Salut (CatSalut) ja s'ha encarregat una metodologia i anàlisi de la implantació del model, que s'enllestirà el proper trimestre, per tal de fer les reformes i modificacions que es considerin necessàries.
La diputada Ribas va denunciar les esperes “indignes” dels pacients per anar o tornar de fer diàlisi i de casos de persones que no havien rebut tractament perquè el transport sanitari no havia arribat a temps. Una situació que també s'ha produït a les comarques gironines. “Actuï abans que li arribin més denúncies de la ciutadania”, va demanar-li.
LES FRASES
El transport urgent, el mateix que a Dinamarca i Suècia
El conseller de Salut també va parlar, en la seva resposta parlamentària, del model del transport urgent que s'ha desplegat a tot Catalunya, del qual sobresurten els vehicles d'intervenció ràpida (VIR), en què viatgen un metge i un tècnic. I és que, si bé la major part de les queixes dels ciutadans han estat envers el transport sanitari programat, el nou model de transport urgent també ha suscitat crítiques sobretot dels professionals, entre ells el Col·legi de Metges de Girona. Comín va explicar que el model està inspirat en el que s'ha estat fent a Barcelona des dels anys vuitanta amb bons resultats. “És un model que intenta prioritzar l'estabilització del malalt, de la persona que ha tingut l'incident al lloc on es trobi abans de procedir al seu trasllat”, va exposar. I hi va afegir que aquest és el model que es fa servir en països com ara Dinamarca i Suècia.
La diputada del grup Sí que es Pot Marta Ribas va retreure al conseller de Salut la decisió d'estendre a la resta del territori català l'experiència de Barcelona a pesar de saber que no es poden comparar ni la distribució de la població ni el temps per arribar a l'hospital de referència més proper. I li va recordar que tot aquest territori havia estat objecte de moltes retallades del govern de CiU i que es van traduir en el tancament, en horari nocturn, de molts CAP. “En aquest mateix territori, hi aplica un model VIR que està generant inseguretat als professionals –metges i infermeres– i està generant molta ineficiència, en l'activació dels recursos”, va raonar.
El nou model de transport sanitari es va posar en marxa amb mal peu
A la regió sanitària de Girona el nou model de transport sanitari es va posar en marxa el darrer dia que ho permetia el calendari –un retard que el SEM va justificar adduint que havia servit per tenir tots els vehicles i les bases a punt, cosa que després s'ha comprovat que no és certa en tots els casos– i enmig d'una forta polèmica suscitada, en bona part, per l'empresa que va perdre la concessió del servei després de disset anys: el Consorci del Transport Sanitari de Catalunya (CTSC) Regió Girona. Aquesta empresa va amenaçar d'emprendre accions penals contra l'exdirector del Servei Català de la Salut (CatSalut) Josep Maria Padrosa i el director del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM), Francesc Bonet, per prevaricació en el concurs de les ambulàncies, que amb un cost de 214 milions d'euros anuals és una de les inversions més importants del govern. L'empresa perdedora sosté que el concurs que finalment va donar el contracte a l'empresa Transport Sanitari de Catalunya (TSC) va estar farcit d'irregularitats. I és per aquest motiu que el CTSC manté dempeus l'amenaça de la querella. L'empresa perdedora va denunciar públicament que l'adjudicatària no disposava de prou vehicles per dur a terme tots els serveis perquè una part eren a les Illes Canàries. I, certament, pocs dies després de la posada en marxa de les noves ambulàncies encarregades del transport no urgent o programat es van produir les primeres denúncies de ciutadans sobre la manca de condicions que reuneixen els vehicles –falta de sistema de calefacció i de GPS, entre les més importants– i els retards amb què circulaven. A banda de les denúncies particulars d'usuaris, que en alguns casos han estat vehiculades pels centres sanitaris i les clíniques cap a les autoritats sanitàries, en l'àmbit polític cal destacar la moció que la Diputació de Girona va aprovar el dia 16 de febrer per unanimitat de tots els grups en què s'exigeix al govern català que solucioni les deficiències del nou model de transport sanitari i que es replantegi aquest nou model. La moció va ser impulsada per la CUP, que sosté que el problema radica en el concurs de les ambulàncies en si mateix.