La gran quantitat de públic és la millor valoració que es pot fer dels concerts celebrats fins ara
Mireia Rourera - Barcelona
Amb el concert d’Eberhard Lauer, director de música sacra de la catedral de Santa Maria d’Hamburg, que es va fer el 21 de juliol, el VIII Festival Internacional Orgue de Montserrat. Abat Cassià M. Just, In Memoriam va arribar a l’equador. Havia començat el dia 16 de juny amb peces de Mozart i Poulenc interpretades per l’organista titular de la basílica de la Sagrada Família, Juan de la Rubia, i el cor Francesc Valls amb l’Orquestra Simfònica Camera Musicae. El 2018 és, novament, un homenatge a la memòria del P. Abat Cassià M. Just, i els concerts, que són gratuïts, es fan a la basílica de Santa Maria.
Queden dos concerts d’aquesta vuitena edició del festival d’orgue. Què en destacaria?
Dels concerts que ja s’han realitzat, l’alta qualitat interpretativa, el goig de poder fer el concert de Poulenc per a orgue i orquestra, i haver gaudit de la música de Bach amb el mestre Eberhard Lauer. Dels dos concerts de l’agost, en destacaria l’originalitat de la música del mestre Naji Hakim, el dia 11, i la frescor de la música nord-americana de Katelyn Emerson, el dia 25.
I els dos concerts que ja s’han fet, com van anar?
La gran quantitat de públic és la millor valoració que es pot fer dels concerts celebrats fins ara. I la satisfacció dels intèrprets, que han pogut mostrar el seu treball davant d’un auditori variat i entusiasta.
Una bona oportunitat per poder disfrutar de l’orgue Blancafort.
Sí. Els concerts del festival són una bona ocasió per conèixer les veritables dimensions de l’orgue de Montserrat. Però també per gaudir de Montserrat mateix, dels vespres d’estiu, de la bona música i d’un espai singular de silenci i natura.
L’orgue, aquest gran instrument de música religiosa que s’està intentant recuperar.
L’orgue és un instrument litúrgic, però, com es pot veure en el festival, també és un element cultural de primera magnitud. De fet, el festival de Montserrat ja ha trobat un lloc entre els grans festivals d’orgue que s’organitzen per tot Europa. Per tant, estem entrant en una etapa de maduresa del festival, que ja ha permès crear un públic fidel i captar-ne de nou.
Aquest any l’hem vist implicat en la inauguració de la restauració de l’orgue de la basílica dels Sants Just i Pastor.
Sí, vaig tenir l’oportunitat de col·laborar en el projecte de restauració i el goig d’executar la música durant la litúrgia de benedicció d’aquest orgue. L’orgue de Sant Just ve a completar aquest àmbit de recuperació d’aquests instruments, que alhora generen una recuperació cultural del lloc on estan ubicats. La inauguració va ser un moment de descobriment per a molts de la singularitat de la basílica de Sant Just, i de les sonoritats de l’orgue recuperat.
Durant la Guerra Civil es van destruir pràcticament tots.
La Guerra Civil va ser realment incivil pel que fa a la pèrdua de patrimoni cultural. En les últimes dècades s’ha recuperat bona part del que no havia estat destruït i ara s’està entrant en una època de creació i construcció de nous instruments que portin a una normalitat en la vida musical del camp organístic.
Com valora aquest festival?
El Festival Internacional Orgue de Montserrat s’ha consolidat en aquests vuit anys com una proposta d’alta qualitat musical, però alhora amb un vessant popular pel que fa al públic molt remarcable, en l’àmbit dels concerts d’orgue. Això ha permès que el festival hagi pogut i pugui innovar en l’oferta i explorar noves formacions i nous formats per a aquesta mena de concerts. En el món professional, és un punt de referència i molts organistes adeqüen la seva agenda per poder participar en el nostre festival. El fet de poder oferir els concerts amb entrada lliure respon a la voluntat de l’abadia de ser un centre cultural i de generar cultura a l’abast de tothom.