Pèrdues milionàries a les empreses
La falta de llum està provocant pèrdues milionàries a les empreses. Per exemple, l'empresa Frigoríficos del Moral, de Fornells de la Selva, va estar fins ahir a la tarda sense llum. Segons el gerent de l'empresa, Juan del Moral, tenien a les cambres frigorífiques 1.200.000 euros en mercaderia que necessitaven refrigerar urgentment per evitar perdre-la. Finalment, ahir a la tarda van recuperar la llum i sembla que el gènere es podrà recuperar.
De fet, els problemes han estat greus en tots els sectors, especialment en aquells municipis que s'han quedat a les fosques. Des del gremi de flequers explicaven la situació caòtica que han viscut. «Als pobles que s'han quedat sense llum només s'ha pogut fer pa en aquells forns que tenen generador propi. I, en ser els únics, tenien llargues cues de clients, fins i tot de pobles veïns», explica el president del gremi, Robert Figueras, el qual va afegir-hi que es farà una valoració de les pèrdues i s'estudiarà si cal fer reclamacions i a qui.
Un altre sector indignat és l'associació de concessionaris de vehicles (Corve), la qual ja ha traslladat a la patronal gironina i a les cambres «queixes formals per la situació de perjudici» de què són objecte. Corve demana a aquestes entitats que «emprenguin accions per exigir a les companyies elèctriques el rescabalament a les empreses afectades, ja que, tot i acceptant l'excepcionalitat del temporal, no és admissible que la falta de subministrament s'hagi allargat de manera insostenible». Corve també reclama responsabilitats als polítics per no haver controlat «de forma contundent» les elèctriques.
Per la seva banda, el Fòrum Patronal Gironí, format per les patronals FOEG i Pimec denuncia una vegada més el «dèficit històric d'infraestructures que ha de suportar la demarcació de Girona». En un comunicat afirmen que «ha faltat capacitat de direcció i lideratge per gestionar el que era previsible». «Calia una instrucció clara per evitar la massiva presència de vehicles a les carreteres», diuen.
Pel fòrum, moltes torres elèctriques «podrien complir les especificacions tècniques exigides, s'haurà de demostrar». I, pel que fa al cable d'alta tensió sobre l'AP7, «una primera investigació d'urgència ens indica que, havent-lo desconnectat de la xarxa, hauria estat suficient per restablir el trànsit més aviat». El comunicat també especifica que el col·lapse que es produeix a l'N-II és «degut al coll d'ampolla que origina el final de la zona d'autovia i a la reducció novament a dos carrils, a més d'un cert grau d'incivisme de molts conductors que van ocupar els dos carrils en la mateixa direcció».
En espera d'explicacions «convincents que ara no tenim», el fòrum patronal creu que resulta cada cop «més evident que no disposar d'una xarxa viària suficient a Girona provoca que els problemes tinguin una dimensió més gran». També diu que «és inadmissible que les tres úniques vies de comunicació que travessen Girona de nord a sud, l'AP-7, l'N-II i la línia ferroviària, quedin totes inutilitzades durant 22 hores. Al seu parer, fer una «previsió mínima perquè alguna de les infraestructures fos utilitzable sembla que no és demanar la lluna en un cove».