Ajudar els fills a estudiar millora el seu rendiment
Un estudi de la Fundació Jaume Bofill recomana que les famílies s’impliquin més enllà del control dels deures
Ajudar a estudiar els fills és més útil a l’hora de millorar el rendiment acadèmic dels estudiants més que no pas controlar-los les notes i els deures. Així ho conclou un informe de la Fundació Jaume Bofill i l’Institut Català d’Avaluacions Públiques (Ivalua), que van presentar ahir a Barcelona les conclusions d’un estudi elaborat per Jaume Blasco. L’autor de l’informe destaca la importància que les famílies s’impliquin en l’educació dels fills amb accions com ara el foment de la lectura en l’etapa de primària o el suport als estudiants de secundària.
L’informe assenyala que hi ha un ampli ventall d’activitats per promoure la implicació dels pares en l’educació dels fills que ”no són la panacea” pels resultats “de magnituds moderades” que presenten, però que contribueixen a l’èxit escolar i, per tant, “val la pena que estiguin al cistell”. D’aquest tipus de tallers i programes destaca la importància de les activitats destinades a fomentar la lectura entre els petits. En aquest sentit, les famílies juguen un paper de tutoria quan els nens aprenen a llegir, i és interessant donar pautes als pares i mares perquè ho facin de manera efectiva. Ajudar els nens a llegir “mostra més impacte, mentre que llegir llibres als fills no mostra un efecte significatiu”, destaca l’informe.
Tenen també un efecte sobre l’educació, segons Blasco, els programes que ajuden les famílies a abordar els deures escolars. No es tracta tant de “posar-se en la substància” dels deures com de posar les condicions necessàries per a que aquests es puguin planificar, tant en el temps com en l’espai. Pel que fa a l’educació secundària, els pares no acostumen a estar tan a sobre dels deures, ja que és una etapa en què els alumnes són més autònoms i els continguts, més complicats. L’informe destaca la necessitat que les famílies s’impliquin en el coneixement del que es fa a l’escola i en el projecte vital dels adolescents. L’informe recomana en aquest sentit comunicar-se amb el fills sobre qüestions escolars, crear ambients i rutines per a l’estudi i projectar expectatives positives sobre l’escola. “La comunicació i la col·laboració amb els professors generen un efecte més rellevant sobre el rendiment acadèmic que l’assistència a funcions o la implicació en associacions de pares i mares”, assenyala Blasco.
L’estudi recomana que els adults participin en programes que ajudin a acompanyar les rutines i tasques escolars dels fills, i que les escoles orientin les famílies, sobretot aquelles que se sentin menys capacitades per poder incorporar aquestes pautes en el seu dia a dia.