Més de la meitat dels conductors no fan servir l’intermitent per avançar
En un sol any, el percentatge d’aquests infractors imprudents creix un 13%
Cada 20 minuts, circula algú per l’autopista mentre mira el telèfon mòbil
El 53,1% dels conductors no fan servir l’intermitent per senyalitzar les maniobres d’avançament. Així ho revela un estudi d’Abertis, que per segon any ha analitzat el comportament de 58.800 vehicles lleugers i 11.200 de pesants en diversos trams de l’AP-7 entre Salou i Puçol, durant el 2018. L’índex d’infractors és encara més alt pel que fa a la maniobra de tornar al carril d’origen un cop ha finalitzat l’avançament, ja que el 67,1% tampoc la indiquen a la resta de conductors. A més, aquests registres han augmentat un 13,5% i un 17,4%, respectivament, comparats amb els de l’any passat.
Cristina Zamorano, responsable del Centre de Seguretat Viària d’Autopistes (Abertis), assenyala que no fer servir l’intermitent “incrementa el risc de provocar sinistres i dificulta la fluïdesa del trànsit; a més de posar en perill el mateix conductor, també afecta altres vehicles”. Zamorano ha anunciat una campanya de comunicació per conscienciar els conductors amb el lema Posa l’intermitent. La campanya es difondrà a través de les xarxes socials, els mitjans de comunicació i els panells informatius de les autopistes.
429 metres a cegues
L’informe també destaca que un 3,4% dels conductors continuen fent ús del telèfon mòbil al volant. El percentatge és inferior al de l’any passat, que era del 5%. Amb tot, Zamorano considera que les dades absolutes són “alarmants”, perquè suposen que “cada 20 minuts passa per l’autopista una persona que va conduint i mirant el mòbil”. En alguns casos, assegura, fins i tot miren el telèfon mentre fan avançaments. Abertis recorda que marcar un número de telèfon al mòbil viatjant a una velocitat de 120 km/h implica recórrer a cegues una distància de fins a 429 metres. O l’equivalent: quatre camps de futbol. “La distracció al volant va ser la primera causa d’accidents mortals i amb ferits greus durant l’any passat, segons la DGT”, remarca Zamorano.
Pel que fa a la velocitat, un 38,1% dels vehicles lleugers que circulen per les autopistes superen el límit legal de velocitat. Concretament, entre 5 i 10 quilòmetres més del permès. Aquest registre d’infractors se situa en el 36,3% en el cas dels transportistes i en el 18% en els autobusos, conductors professionals els dos col·lectius. D’altra banda, hi ha hagut un descens del nombre de passatgers de la part del darrere del cotxe que van amb el cinturó de seguretat descordat. “S’ha reduït del 20% al 10% el volum d’infractors”, comenta Zamorano. L’observatori també determina que el 14% dels vehicles circulen de manera incorrecta pel carril de l’esquerra.
Els camioners, més curosos
Una altra dada preocupant és la falta de respecte per la distància mínima de seguretat. El 20,1% dels vehicles lleugers la incompleixen, i un 6% dels quals, a més, circulen per sobre del límit de velocitat. Els vehicles pesants són més curosos: només el 7% vulneren la norma de deixar 100 metres entre camió i camió.