L’AMB ha gestionat més de 2.500 T-Verda Metropolitana en un any “Crec que no voldré tornar a tenir cotxe mai més”
La targeta permet usar el transport públic gratuïtament durant tres anys a canvi d’haver desballestat un vehicle dels que són considerats més contaminants
Vostè ja coneixia la T-Verda. Quan es va decidir a sol·licitar-la?
Així, la va fer decidir una avaria al mig de la carretera?
Com va ser la sol·licitud?
I el procés de desballestament del cotxe, com el va fer?
I ara quina valoració en fa, de tenir la T-Verda?
La creació de la T-Verda Metropolitana ara fa un any ha propiciat que en aquest darrer any hagin deixat de circular 2.543 vehicles contaminants a l’àrea metropolitana. Aquest és el resultat positiu de la posada en marxa de la targeta, un títol de transport públic gratuït, durant un període de tres anys, si s’acredita el desballestament recent d’un vehicle contaminant. El títol dona dret a transport públic gratuït per a tot l’àmbit integrat, és a dir, les sis corones tarifàries.
El municipi on s’han gestionat més peticions per a la T-Verda Metropolitana ha estat Barcelona, on se n’han emès 1.596, seguit de Badalona i l’Hospitalet de Llobregat, amb 146 i 138 respectivament. Les xifres han confirmat plenament els objectius que es va marcar l’AMB ara fa un any amb la creació de la targeta, ja que havia previst uns resultats d’unes 2.500 expedicions.
Així ho explica el director de Mobilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, que ha mostrat la seva satisfacció per la resposta obtinguda respecte a la nova targeta: “Hem rebut una mitjana d’unes 200 peticions al mes, entre les quals, en general, hi ha més desballestaments de cotxes que de motos.” El nombre de sol·licituds total, l’1 d’octubre del 2018, va ser de 3.102, de les quals 2.543 van ser acceptades; 454, denegades, i 105 eren incomplertes. De les acceptades, 2.400 corresponien a cotxes turisme, mentre que 143 eren per a motos. Del total de les acceptades, 364 han estat cedides a beneficiaris, 58 dels quals eren menors de 18 anys, 135 tenien entre 20 i 50 anys i 171 en tenien més de 50.
Segons va recordar Bigas en la presentació dels resultats de la T-Verda Metropolitana, la voluntat de l’AMB a l’hora de crear la targeta és complementar tota la bateria d’estratègies posades en marxa des de l’entitat per lluitar contra la contaminació, el 50% de la qual ve provocada pel trànsit de vehicles. En aquest sentit, s’han endegat iniciatives com ara l’activació de les zones de baixes emissions, on es restringeix l’accés dels vehicles més contaminants, s’ha potenciat el contracte, per part de diversos ajuntaments, de vehicles elèctrics o s’han generat aparcaments dissuasius perquè els usuaris deixin el cotxe a prop del transport públic. Paral·lelament, s’ha reforçat el transport públic i s’està renovant part de la flota, en concret 450 vehicles, tant públics com del sector privat. En aquest darrer apartat s’ha aturat la compra d’autobusos dièsel i s’ha apostat pels vehicles híbrids, elèctrics o amb gas natural.
Qui pot sol·licitar-la?
Poden sol·licitar la T-Verda les persones que, essent majors d’edat i estant empadronades a l’àmbit integrat de l’ATM, hagin desballestat en els sis mesos anteriors a la sol·licitud un vehicle contaminant de la seva titularitat que hagi pagat l’impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM) en un municipi de l’àmbit integrat de l’ATM. El sol·licitant s’ha de comprometre, d’altra banda, a no adquirir cap vehicle durant la vigència de la targeta, que és de tres anys. És una targeta integrada personalitzada d’emissió anual durant tres anys, El beneficiari també pot ser la parella del sol·licitant o un fill d’aquesta. Per a la tramitació els interessats poden fer-ho al web de l’ABM o a AMB Informació.