ciència
Asfalt autoregeneratiu i altres avenços tecnològics per a més seguretat a les vies
Un equip multidisciplinari d’investigadors de la Universitat Rovira i Virgili (URV) han desenvolupat unes tecnologies per millorar la seguretat a les carreteres catalanes amb intervencions a diferents nivells que ja s’han començat a posar a prova al territori. Enginyers químics i físics han col·laborat per desenvolupar un asfalt capaç d’autoregenerar les esquerdes de la carretera mitjançant l’ús de líquids iònics. A més, aquest nou paviment s’ha dissenyat amb unes nanopartícules que eliminen part de la contaminació dels cotxes.
Els investigadors del centre tarragoní també han creat asfalts que permeten instal·lacions amb temperatures més baixes, amb el consegüent estalvi energètic, i han substituït els derivats del petroli, principalment el betum, per residus orgànics, com ara els fangs que generen les depuradores d’aigües residuals. Aquest nou asfalt ja s’ha posat a prova en un tram d’uns 400 metres de la carretera TP-2031, al terme municipal de la Secuita, que s’ha convertit en un banc de proves amb la col·laboració de l’empresa Sorigué.
També dins del projecte Cuidem el que ens uneix. Carreteres més segures i sostenibles, impulsat per la Generalitat i la Diputació de Tarragona, el grup de robòtica i visió intel·ligent de la URV ha desenvolupat una plataforma que ajuda a millorar la gestió de les vies amb informació en temps real de possibles problemes de trànsit a partir de la informació pública disponible a internet, la proporcionada per les càmeres situades a les vies i pels mateixos ciutadans a través de textos, imatges o vídeos.
Per la seva banda, el grup de fotònica ha desenvolupat sensors de boira i de gel, però també avaluadors de la qualitat de la reflectivitat dels senyals, del coeficient d’adherència dels compostos asfàltics i del deteriorament del ferm del paviment, entre altres solucions.