Ciència

San Francisco puja al taxi sense conductor

De la ciència-ficció a la realitat: 250 robotaxis ja formen part del paisatge urbà de San Francisco

Jaguar amb ulls làser: els taxis de Waymo (Google) que ‘veuen’ i ‘pensen’ per navegar per la ciutat

29 accidents menys en 6,1 milions de km: els robotaxis superen els humans en seguretat

En els darrers anys, San Francisco s’ha convertit en l’epicentre d’una revolució en el transport urbà. Els icònics tramvies que pugen i baixen els turons de la ciutat californiana tenen ara un nou company en el paisatge urbà: els cotxes autònoms, també coneguts com robotaxis. Aquests vehicles sense conductor no només estan transformant la mobilitat a la ciutat, sinó que també s’han convertit en una atracció turística per si mateixos.

Per als visitants de San Francisco, la presència dels cotxes autònoms de Waymo, la filial de conducció autònoma d’Alphabet (empresa matriu de Google), és constant i omnipresent. Aquests vehicles elèctrics Jaguar I-Pace, equipats amb una sofisticada tecnologia de sensors, radars i càmeres, recorren els carrers de la ciutat les 24 hores del dia, els set dies de la setmana.

Inicialment, l’accés a aquests vehicles estava restringit als residents locals mitjançant un sistema d’invitació i una aplicació específica. Tanmateix, des de finals de juny, Waymo ha obert el seu servei a tothom, incloent-hi els turistes. Aquesta obertura ha generat un gran interès, amb gairebé 300.000 persones apuntades a la llista d’espera per provar el servei, una xifra que representa més d’una quarta part de la població de la ciutat.

L’experiència de viatjar en un robotaxi de Waymo és única. Els usuaris utilitzen una aplicació per desbloquejar el cotxe quan arriba i per reproduir música durant el trajecte. El vehicle disposa de quatre seients disponibles per als passatgers, tot i que no està permès seure al seient del conductor. Un equip de suport al client supervisa remotament el viatge per garantir-ne la seguretat.

Segons Jason Karsh, un executiu de màrqueting tecnològic de 38 anys resident a San Francisco, viatjar en un Waymo és com “viure uns anys en el futur tecnològicament”. Karsh descriu a The New York Times com els seus col·legues, en pujar al vehicle, immediatament treuen els seus telèfons i comencen a gravar “com si estiguessin en un concert o davant d’una celebritat”.

Seguretat i controvèrsia

Malgrat l’entusiasme generat, la implementació dels robotaxis no ha estat exempta de controvèrsia. Segons les dades de seguretat de l’empresa, els Waymo són significativament més segurs que els conductors humans. No obstant això, hi ha hagut incidents que han generat preocupació pública.

L’octubre del 2023 un cotxe autònom va atropellar i arrossegar diversos metres un vianant a San Francisco. El febrer passat, un altre vehicle de Waymo va atropellar un ciclista, i li va causar ferides lleus. Aquests incidents han provocat una investigació per part dels reguladors federals sobre la seguretat del programari de Waymo.

La tensió va arribar al seu punt àlgid quan, també el febrer del 2024, una multitud va atacar i incendiar un cotxe de Waymo al barri de Chinatown. Afortunadament, el vehicle no duia cap passatger. Aquest acte vandàlic posa de manifest la resistència d’alguns sectors de la població a l’avanç d’aquesta tecnologia. Kevin, un xofer mexicà que treballa amb Uber a la ciutat, hi era casualment, a Chinatown, amb els seus fills, i va enregistrar l’atac amb el seu mòbil. “Va ser tot molt espontani, i no respon a cap rebuig sistemàtic ni organitzat”, explica Kevin, que no considera problemàtica la convivència de taxis convencionals, robotaxis i Uber, amb la resta del transport públic.

Impacte en l’economia

Malgrat les controvèrsies, l’impacte dels robotaxis en l’economia local i el medi ambient sembla que és positiu. Segons dades de Waymo, aproximadament el 30% dels viatges a San Francisco són a negocis locals, impulsant l’economia de la ciutat. Els robotaxis s’utilitzen per a diversos propòsits, des de visites mèdiques fins a connexions amb altres formes de transport públic com BART o Muni.

A més, la flota de Waymo és completament elèctrica i utilitza energia 100% renovable del programa CleanPowerSF de la ciutat. Des de l’inici de les seves operacions comercials, l’agost del 2023, s’estima que els viatges de Waymo han ajudat a reduir les emissions de carboni en 570.000 kg, contribuint als objectius d’emissions de Califòrnia per al transport compartit.

Tot i els avenços, el camí cap a l’adopció generalitzada dels robotaxis no està exempt d’obstacles. Un incident recent a Phoenix (Arizona), on un vehicle de Waymo va ser aturat per la policia després de saltar-se un semàfor en vermell i entrar en un carril en sentit contrari, posa de manifest els desafiaments tècnics que encara afronta.

L’incident, que va tenir lloc el 19 de juny del 2024, va ser capturat per les càmeres corporals dels agents de policia. Les imatges mostren el vehicle zigzaguejant abans d’aturar-se en un aparcament. Els registres de l’incident indiquen que el vehicle es va “espantar” i que l’agent no va poder entregar la multa al cotxe sense conductor.

Waymo va explicar que el vehicle va trobar “senyalització de construcció inconsistent” i va entrar breument en un carril de sentit contrari que estava buit. Segons l’empresa, l’incident va durar un minut i no hi havia passatgers dins del vehicle.

El futur del transport urbà

Malgrat els reptes, molts veuen en els robotaxis el futur del transport urbà. Patricia Rillera, directora executiva a Califòrnia de Mares Contra la Conducció sota els Efectes de l’Alcohol (MADD), destaca el potencial d’aquesta tecnologia per evitar tragèdies causades per la conducció sota els efectes de l’alcohol, distraccions o somnolència.

Els robotaxis estan redefinint no només la mobilitat, sinó “com experimentem les ciutats”. Per a San Francisco, sempre a l’avantguarda i la innovació, els robotaxis representen una nova era del transport urbà.

Mentre la ciutat continua adaptant-se a aquesta nova realitat, els robotaxis ja formen part del paisatge urbà de San Francisco. Amb la seva combinació única de tecnologia d’avantguarda i l’encant clàssic de la ciutat, els robotaxis han esdevingut una atracció turística genuïna, oferint als visitants una experiència veritablement futurista en una de les ciutats més emblemàtiques del món.

Humanitza el text escrit per una IA amb Humbot

Humbot és una eina d’intel·ligència artificial que converteix el text generat per una IA en text humà indetectable i evita detectors com Originality.ai i GPTZero. Ofereix una reescriptura de gran qualitat, lliure d’errors, i garanteix l’originalitat. És ràpid, fàcil d’usar i ideal per obtenir contingut únic i natural.

Aplicació Reader d’ElevenLabs amb veus icòniques

ElevenLabs presenta Reader, una aplicació que recupera veus de famosos de Hollywood per llegir documents i webs. Funciona amb veus entrenades en anglès, com Judy Garland i James Dean. Permet escoltar audiollibres i altres textos amb gran riquesa emocional i context. Ofereix una experiència única.

Voice Isolator, d’ElevenLabs, neteja l’ àudio

ElevenLabs ha llançat Voice Isolator, una eina d’IA que elimina el soroll de fons en gravacions d’àudio i assoleix una qualitat d’estudi. Utilitza algoritmes avançats per separar la veu humana dels altres sons i millora així la claredat i s’adapta a diferents entorns. És fàcil d’usar i ofereix resultats ràpids i precisos.

Crea vídeos realistes amb Dream Machine

Dream Machine és una eina d’IA que genera vídeos realistes a partir de text i imatges. Utilitza algoritmes avançats per crear moviments naturals, expressions facials detallades i escenaris realistes. Amb opcions de personalització, permet estendre clips i crear vídeos a partir de fotogrames inicials i finals.

Diccionari

Algorisme

Un algorisme és com una recepta per a ordinadors. És un conjunt d’instruccions pas a pas que diu a la màquina com resoldre un problema o realitzar una tasca. Per exemple, un algorisme pot dir a l’ordinador com ordenar una llista de noms o trobar el camí més curt entre dos punts en un mapa.

Aprenentatge automàtic

L’aprenentatge automàtic és com ensenyar a un ordinador a aprendre sol. En lloc de dir-li exactament què fer, li donem molts exemples i ell troba patrons per prendre decisions futures. És com quan un nen aprèn a distingir entre gats i gossos mirant moltes fotos, però amb ordinadors i dades.

Aprenentatge profund

L’aprenentatge profund és una versió avançada de l’aprenentatge automàtic. Utilitza xarxes neuronals, que són com el cervell humà però en digital. Pot aprendre tasques complexes com ara reconèixer cares en fotos o entendre el llenguatge humà. És el que fa que els cotxes autònoms puguin veure i entendre el seu entorn.

Big Data

Big Data (dades massives, en català) es refereix a quantitats enormes d’informació que són massa grans o complexes per ser processades per mètodes tradicionals. És com tenir milions de llibres d’informació que arriben constantment. Les empreses i científics utilitzen eines especials per analitzar aquestes dades i trobar patrons útils, com ara predir tendències o millorar serveis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia