La UAB fa una aplicació per saber els autors de pintures
El sistema informàtic en què treballen investigadors del Centre de Visió per Computador encerta l'autor en un 50% dels casos i l'estil, en un 60%
Servirà per gestionar bases de dades digitalitzades
Investigadors del Centre de Visió per Computador de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) han desenvolupat una aplicació informàtica que reconeix automàticament l'autor i l'estil d'un quadre. El sistema reconeix l'obra a partir d'una gran base de dades amb més de 2.000 quadres. Els resultats demostren que l'aplicació endevina amb èxit l'autor entre 91 artistes possibles en un 50% dels casos i classifica l'estil del quadre amb un índex d'èxit del 60%. Els investigadors asseguren que, encara que no tingui una fiabilitat total, l'índex d'èxit aconseguit és elevat. El sistema està actualment en fase experimental i ja disposa d'una base de dades que arriba a les 4.266 obres pictòriques.
Un dels investigadors, Joost van der Weijer, afirma que, si es comparessin aquests resultats amb els obtinguts en una enquesta en la sortida d'un museu d'art amb obres desconegudes a priori pel públic, potser s'arribaria a “un índex semblant” al que s'aconsegueix amb aquesta aplicació.
La tècnica utilitzada es basa, d'una banda, en l'anàlisi global de l'obra d'art a partir de les característiques més distintives i, de l'altra, l'anàlisi estadística dels petits detalls, com ara la textura i el color de les milers de diminutes parts en què prèviament el programa ha dividit la imatge. La intenció és que pugui ser útil per gestionar bases de dades digitalitzades i tenir aplicacions en turisme, indústria museística o les investigacions contra el robatori d'obres d'art.
La recerca s'ha portat a terme en col·laboració amb investigadors del Laboratori de Visió per Computador de la Universitat de Linköping (Suècia) i del Laboratori de Color i Computació Visual de Gjövik (Noruega).
LA XIFRA
Velázquez i Manet, de difícil reconeixement
L'estudi de l'aplicació que està en fase experimental ha estat publicat a la revista Machine Vision and Aplications i aporta una sèrie de conclusions curioses, com ara el fet que no tots els traços són igual de fàcils de reconèixer pel sistema. Per exemple, artistes com ara Lorrain, Lichtenstein, Rothko, Léger i Frans Hals es reconeixen amb facilitat, mentre que les obres d'altres autors com ara Ticià, Manet, Courbet, Ernst, Giorgione i Velázquez són de més difícil reconeixement per a l'aplicació.