Societat

L’última esllavissada a l’R-4 va costar 860.000 euros

L’accident ocorregut el 2011 molt a prop del descarrilament de dimarts va obligar a consolidar i renovar una trinxera i les vies

Calvet atribueix l’accident de Vacarisses a falta d’inversions

Només a dos quilòmetres del lloc on dimarts es va accidentar un tren de Rodalies de la línia R-4 a causa d’una esllavissada del terreny, el 16 de març del 2011 hi va haver un altre accident ferroviari de les mateixes característiques que va suposar per a Adif una despesa de com a mínim 806.000 euros en les obres de reparació dels desperfectes causats per l’esfondrament del terreny sobre les vies. A aquesta quantitat cal sumar-hi el cost de la pèrdua d’un dels vagons accidentats, que es va haver de desmantellar, i la reforma dels altres que van quedar danyats en el sinistre.

Aquestes dades consten en l’informe que la comissió d’investigació dels accidents ferroviaris va tancar l’octubre d’aquell mateix any 2011 i en el qual s’arriba a la conclusió que a “la zona concreta” hi ha un “risc baix” d’esllavissada després de realitzar-hi les obres de millora i de fer-hi, per part d’Adif, la corresponent avaluació. L’informe parla de les millores que es van haver de fer en un tram de 250 metres de trinxera que es va esfondrar en aquella ocasió. Es tractava d’uns murs de deu metres d’alt en un terreny format per roques granítiques de grans dimensions, rodejades de pedra sorrenca “fàcilment erosionable per l’acció dels agents meteorològics”. Les característiques d’aquest terreny descrit són molt similars a les del lloc on dimarts hi va haver l’esfondrament, amb la diferència que en el sinistre d’aquesta setmana la paret estava protegida per un mur de pedres que és el que va cedir.

Segons es detalla a l’informe, la caiguda de pedres del 2011 va provocar desperfectes a les vies per valor de 210.056 euros, mentre que la reparació de les parets de la trinxera afectada va costar 650.000 euros. Els treballs van consistir a reforçar el terreny posant una xarxa metàl·lica als dos costats de la via, per contenir les parets, i en la construcció d’un sistema de canalització d’aigües a la part superior de la trinxera per evitar que la pluja pogués erosionar el terreny, precisament el que sembla que va passar dimarts a Vacarisses.

En el relat de l’accident del 2011, s’explica que el tren va topar contra una gran roca que havia caigut a la via a una velocitat de 63 quilòmetres per hora. Quan el maquinista va veure l’obstacle només va tenir tres segons per reaccionar, temps en què consta que va estar frenant el comboi, aconseguint reduir la velocitat de 79, a la qual circulava, fins als 63 quilòmetres per hora.

D’altra banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va atribuir ahir l’accident de Vacarisses a “la falta d’inversions i de manteniment a la xarxa de Rodalies” que denuncien des de fa temps. El conseller sosté que l’única manera de millorar la gestió d’aquest sistema de transport clau per a la ciutadania és executar un traspàs global del servei i, per aquest motiu, va anunciar que properament es reunirà amb la presidenta d’Adif, Isabel Pardo, i el president de Renfe, Isaías Taboas, per estudiar l’estat de la xarxa ferroviària a Catalunya abans de plantejar la qüestió del traspàs al govern d’Espanya.

Calvet va recordar els incompliments d’inversió de l’Estat en la xarxa de Rodalies catalana assegurant: “Ens van prometre una inversió de 4.000 milions d’euros i només se n’ha executat un 13% i, en vista de l’incompliment, el 2013 es va pactar un paquet de 306 milions d’euros i d’aquest se n’ha executat un 12%.”

LA FRASE

Ens van prometre 4.000 milions a la xarxa de Rodalies i només se n’han executat un 13%
Damià Calvet
Conseller de territori

Un vagó que serà ferralla

Les tasques de neteja de les vies de la línia R-4 a Vacarisses continuaven ahir a bon ritme. De moment s’ha aconseguit retirar tota la terra i pedres del mur que es va esllavissar i ara els treballs es centraran en la retirada dels sis vagons del comboi. Els dos últims de cua són els menys damnificats, ja que no van sortir dels rails, però la part davantera del tren obligarà a una intervenció més contundent. La que no té remei és la unitat que obria el tren, on hi anava el maquinista, que ha quedat inutilitzada per al servei i haurà de ser desmantellada allí mateix i les restes enviades a un magatzem de ferralla.

Quan els tècnics de Renfe acabin, demà o dissabte, serà el torn del personal d’Adif per entrar a reconstruir i assegurar el mur esfondrat. Ahir es desconeixia quan podrà tornar a ser operativa la línia entre Terrassa i Manresa que, de moment, es fa amb autocars de Renfe.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.