Gairebé 3.000 persones tenen el servei de teleassistència a Terrassa

Una nova unitat mòbil reforça l'atenció dels usuaris en emergències i accidents

La Diputació va integrar, l'any 2005, els diversos serveis de teleassistència domiciliària a la gent gran que es duien a terme en municipis de la demarcació de Barcelona –tret dels de la capital–. Partien d'una xarxa de 3.000 aparells, que era el 0,22% de la població de més de 65 anys. Ara ja hi ha 51.500 llars dotades amb aquest servei, el que suposa el 9% de la gent gran. La diputada de Benestar Social, Montserrat Ballarín, va indicar que assolint el 10% de cobertura es pot considerar que és un servei universal.

Els avisadors es connecten a la línia telefònica i es poden accionar des d'un polsador que l'usuari duu penjat al coll, de manera que es pot donar l'alarma en el cas d'una caiguda o d'un desmai. A banda de les emergències, la gent gran pot accionar un altre polsador per conversar amb els tècnics del servei i trobar-hi companyia quan se senten sols o no es troben bé. L'alcalde de Terrassa, Pere Navarro, va destacar que la teleassistència «dóna tranquil·litat i seguretat als seus usuaris que viuen sols i als familiars». Ballarín va afegir que el servei de teleassistència és «molt proactiu», ja que hi ha controls periòdics de les persones. A Terrassa, hi ha gairebé 3.000 usuaris, tot i que la demanda del servei és superior. És, però, l'assistent social qui gestiona quines persones majors de 65 anys són les que tenen més necessitat d'aquest servei.

Resposta en 25 minuts

Per complementar aquest servei de teleassistència, l'àrea de Terrassa ja disposa d'una unitat mòbil que estarà operativa de dilluns a divendres de les set del matí fins a les onze de la nit. Fins ara hi havia una altra unitat, que ara es farà càrrec de la nit i dels caps de setmana. «És una manera de tenir més cura dels usuaris de teleassistència i estar més a prop seu», va assegurar la diputada de Benestar Social. Si més no, el temps màxim de resposta de la unitat és de 25 minuts.

Es tracta d'un vehicle tot terreny que porta l'equip necessari per fer front a necessitats d'atenció sanitària urgent, d'atenció psicosocial, i petites incidències a la llar com ara tancar l'aigua en cas de fuita, connectar el diferencial de la llum en cas de desconnexió, tancar la clau del gas, etc. En aquest sentit, la unitat mòbil fa un seguiment dels usuaris en què detecta que cal una intervenció social, sobretot en els casos d'aïllament social per problemes de mobilitat reduïda, falta de xarxa informal i problemes com ara l'alcoholisme.

També actua en emergències com ara marejos, baixades de pressió, ferides, contusions lleu, caigudes i davant de crisis de soledat greus o angoixes demanen el suport d'un servei sanitari d'urgència. A més, faran front als accidents domèstics com ara apagades elèctriques. En el cas que hi hagi desconnexions del terminal de teleassistència i que els penjolls tinguin la bateria baixa o estigui espatllat, els tècnics d'aquesta unitat mòbil els repararan.

Així mateix, el vehicle té una caixa de seguretat on pot custodiar la clau dels usuaris perquè en cas d'emergència es pugui accedir al seu habitatge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.