Més recursos en educació per afrontar la diversitat a Salt
El conseller Josep Bargalló promet augmentar l’oferta de secundària
Educació anunciarà “pròximament” si farà un nou institut o la reforma d’un d’actual
El conseller d’Educació, Josep Bargalló, va reconèixer ahir, després d’una trobada de més d’una hora amb els directors dels centres de primària públics i concertats i dels instituts de Salt, que calen més recursos per “afrontar la diversitat”. En aquest sentit Bargalló va recalcar que “cal revertir el dèficit històric de construccions i d’infraestructures” que hi ha al país “per la no planificació en el seu moment i la manca de recursos durant els anys de la crisi”. “L’interès per Salt no és nou, coneixem la realitat de Salt, que és especial i específica però no gaire diferent d’altres llocs del país”, va assenyalar Josep Bargalló recordant la seva primera etapa com a conseller d’Ensenyament al llarg del curs 2003/2004.
Sobre la concreció de més “recursos” i d’un futur quart institut, el conseller va posar èmfasi en les “necessitats especials en secundària” amb un “augment de peticions d’ESO, amb noves modalitats de batxillerat i en nova oferta d’FP”. Bargalló va explicar que les pròximes setmanes el Departament concretarà exactament la proposta amb què augmentaran les places d’ESO i les noves modalitats de batxillerat a Salt: “Pot ser un nou institut, una reforma notable d’algun dels instituts actuals o una nova construcció que englobi un institut actual més gran.” Bargalló va incidir a treballar la “segregació”: “Sense recursos pot ser un problema, amb recursos pot ser una riquesa”, va reblar.
La trobada amb els directors dels centres educatius de Salt es va fer a l’escola El Gegant del Rec . La visita es produeix la mateixa setmana que la comissió d’Ensenyament del Parlament va aprovar una resolució amb què s’insta a dignificar i construir els edificis pendents a Salt. En la comissió es va recordar que el projecte de l’escola Cal Gegant, en barracons, ja està licitada.
Institut de Sarrià
Bargalló va visitar al migdia els terrenys on s’instal·laran els mòduls prefabricats de l’institut de Sarrià de Ter, que començarà al setembre. El centre estarà situat en un descampat al darrere del CAP; just al solar de davant, s’hi ha de construir el centre definitiu. Bargalló va recordar que era un equipament llargament reivindicat que alhora “reordena l’oferta educativa del Gironès nord” i va agrair l’acord entre els ajuntaments per consensuar la situació geogràfica de l’equipament. “És fonamental la cooperació del món local”, va dir. L’alcalde de Sarrià de Ter, Narcís Fajula, va destacar la cohesió que aportarà el nou equipament: “A partir del setembre tindrem un institut al territori que contribuirà a l’esperit de pertinença dels municipis.” Sobre la creació de “sinergies i arrelar els joves al territori”, també s’hi va referir el regidor de Sant Julià de Ramis, Pere Pujolràs. L’institut de Sarrià acollirà l’alumnat de Medinyà, Sant Julià de Ramis, Cervià de Ter i Sant Jordi Desvalls. L’institut tindrà quatre línies d’ESO i dues de batxillerat.
Xifra: una oportunitat
El conseller d’Educació, Josep Bargalló, també es va referir al “perill de segregació” denunciat pels professors de l’institut Narcís Xifra del Pont Major amb l’obertura de l’institut de Sarrià. Bargalló va reconèixer que “l’obertura d’aquest institut crea disfuncions en el plantejament actual del Xifra”. Pel conseller, “cal un nou plantejament de l’institut Xifra; és una oportunitat, no un problema”, va reblar. El Xifra passarà de quatre a dues línies d’ESO amb l’obertura de l’institut de Sarrià. El conseller Bargalló va assenyalar l’especialització del centre: “Aquesta nova oportunitat ha de permetre a l’institut Xifra fer actuacions, ja no en l’ESO, sinó en la formació professional i en alguna especialitat de batxillerat si cal.” Pel conseller, aquesta redefinició i les noves actuacions al Xifra han de permetre que sigui un “institut de referència en algun tipus d’ensenyament a la ciutat” i per tant una “de les eines per trencar no només la segregació escolar, sinó la segregació del barri”.
Bargalló va resoldre que la situació escolar de Girona ciutat “és complexa perquè la ciutat ho és” i en aquest sentit el Departament ha de planificar amb l’Ajuntament gironí quina ha de ser l’oferta educativa de la ciutat; “s’ha de solucionar en l’àmbit municipal”.
Planificar en set anys
Bargalló va explicar que els serveis territorials planificaran quines són les prioritats de les “necessitats constructives” a les comarques gironines i arreu del país. “En un màxim de set anys les haurem de construir totes”, va recalcar el conseller.
LES FRASES
Nou institut escola a Sant Joan de les Abadesses
La visita del conseller d’Educació a les comarques gironines va començar al matí a Sant Joan de les Abadesses, on va inaugurar el nou edifici de secundària de l’institut escola Mestre Andreu. En la inauguració, Bargalló va destacar l’aposta pels instituts escola: “El Departament d’Educació creu en el model d’institut escola, que es defineix per ser una unitat pedagògica, una unitat de claustre, una unitat de direcció i una unitat d’edificis.” A la del nou edifici, a més del conseller, hi havia l’alcalde de Sant Joan de les Abadesses, Ramon Roqué.
Promesa de segona fase
El titular d’Educació va recordar que el nou edifici forma part d’una primera fase, i que els pròxims anys s’abordarà la segona fase amb la construcció de l’edifici de primària perquè “està en la planificació, hi haurà pressupost els pròxims anys i hi haurà una segona fase en aquest institut escola”. En aquesta línia, Bargalló va destacar la importància de finalitzar aquest projecte perquè el centre “té un projecte educatiu comú”. De fet, el conseller va insistir que l’institut escola Mestre Andreu “té un projecte educatiu innovador, de millora, que a més a més va canviant en funció dels interessos i les necessitats de l’alumnat”. “El centre té una virtut essencial: té un projecte educatiu comú i té un bon projecte educatiu, innovador, de millora i que a més a més va canviant en funció dels interessos i les necessitats de l’alumnat”, va recalcar Josep Bargalló. Com a aspectes singulars de l’etapa d’ESO es destaquen el Servei Comunitari i el Tractament Integrat de Llengües (TIL). De moment, el nou edifici que es va inaugurar ahir permetrà acollir els estudiants de l’ESO. Hi ha aules per als cursos de secundària, una biblioteca, aules de suport i un pati.