Educació

El Consell de Ministres aprova definitivament el projecte de llei per derogar la LOMQE

El govern espanyol vol “revertir” els efectes “nocius” de la reforma educativa del PP i recuperar el consens amb la comunitat educativa

L’eliminació dels itineraris a l’ESO i la consolidació d’una titulació única, la supressió de les revàlides, la recuperació dels cicles de Primària o la flexibilització del Batxillerat són alguns dels principals canvis

El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres definitivament el projecte de llei per derogar la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE) per tal d’acostar els nivells educatius espanyols als estàndards europeus, dels quals l’Estat s’ha allunyat en els últims anys.

El govern espanyol ja va aprovar l’avantprojecte al desembre i durant les darreres setmanes s’han rebut les esmenes de la comunitat educativa i les comunitats autònomes no governades pel PP. Segons la Moncloa, la LOMQE va tenir “efectes nocius” i va trencar el 2013 el “consens” en educació existent des del 2006 i ara es vol restablir aquest consens amb la nova llei, anomenada LOMLOE.

Segons ha explicat la ministra d’Educació, Isabel Celaá, el canvi legislatiu no significa un “canvi de sistema” sinó una “modernització” de la llei actual per revertir l’augment dels repetidors i el descens dels titulats, així com l’augment de la desigualtat.

L’eliminació dels itineraris a l’ESO i la consolidació d’una titulació única, la supressió de les revàlides, la recuperació dels cicles de Primària o la flexibilització del Batxillerat són alguns dels principals canvis. També es volen eliminar els itineraris a edats primerenques, ja que contradiu les recomanacions de l’OCDE.

La reforma busca tendir a la gratuïtat de l’etapa dels 0 als 3 anys, incorporar a 5è i 6è de Primària l’assignatura de Educació en valors cívics i ètics i fer obligatòria l’oferta de religió, però que serà de caràcter voluntari pels alumnes, a més de no tenir un equivalent pels que no la vulguin fer.

Celáa ha assegurat que la supressió dels cicles de Primària ha suposat un creixement d’un 37% dels repetidors i ha situat aquest fenomen com un dels problemes del sistema. Per això, la reforma preveu que la repetició sigui l’última opció i es vol potenciar la Formació Professional (FP). Per fer-ho possible, es disposarà de més recursos i es treballarà amb un pla individualitzat que permeti “arribar amb èxit al final del recorregut”.

La també portaveu del govern ha assegurat que l’objectiu de la reforma és poder guanyar flexibilitat i evitar que els sistema condicioni ningú a portar a portar una vida determinada perquè als 13 anys “no ha estat capaç de seguir un determinat itinerari”. La ministra ha assegurat que el canvi donarà una “escola inclusiva” amb les altes capacitats i les necessitats de reforç i que posarà el focus en l’estudiant.

La ministra ha recalcat que és una llei “absolutament respectuosa” amb la Constitució i les competències estatals i de les comunitats autònomes. Així, es torna a establir que els territoris amb llengua pròpia podran dissenyar fins el 45% del currículum.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.