Economia
Turisme de qualitat
Impulsar propostes innovadores per captar visitants tot l’any i repartir-los pel territori és un dels objectius del nou pla estratègic impulsat pel govern
Naturalwalks, que mostra el patrimoni català a través de les herbes i els bolets, és un exemple del camí a seguir
S’està ultimant el recorregut del Grand Tour per descobrir el país en uns deu dies
Els impulsors de la marca Garrotxa remarquen que és vital “posar en valor i estructurar” el paisatge
La sopa de farigola és un plat tradicional català fet pels nostres avis amb aquesta herba i d’altres que es podien arreplegar fàcilment pel camí, pa sec, all, un raig d’oli, tomàquet si en quedava algun i ou qui tenia més diners. Un bon exemple de la cuina d’aprofitament, tan arrelada a casa nostra. Ho explica el biòleg Evarist March a Vacances entre herbes, unes estades que organitza des de fa set anys l’empresa turística que dirigeix, Naturalwalks. “Anem a un territori una mica oblidat –explica–, a la vall Fosca, al Pallars, per ensenyar la cultura dels Pirineus i cada dia fem un petit recorregut temàtic per conèixer les herbes, flors, fruits i llavors i els seus usos remeiers, comestibles o aplicats a la cuina.” Cada tarda, hi ha una estona perquè cadascú elabori, amb tot allò recollit, el seu remei, sabó, licor o recepta. Com recorda March: “Avui, parlem molt de quilòmetre zero, ecologia i reducció dels residus, però és que és el que feien els nostres avis. En la cultura catalana, no es llença res, i una bona mostra n’és la nostra gastronomia.”
A banda d’aquestes escapades, Naturalwalks organitza diverses activitats –com ara un maridatge de vins entre flors– i rutes tant regulars com fetes a mida dels clients, particulars o empreses. L’objectiu és sempre mostrar la cultura del territori a través de la part més natural, com ara els bolets, les algues i les herbes. En paraules de l’ànima del projecte, “la idea és donar a conèixer Catalunya des d’una mirada diferent, trepitjant verd i no només a les zones tradicionals, sinó, per exemple, mostrant Barcelona des de Montjuïc o Collserola, explicant com hem viscut, com ens hem alimentat i com hem buscat la salut, que, de fet, és el mateix que molts altres ensenyen des dels museus o l’arquitectura”.
Disposats a pagar més
Naturalwalks va néixer fa vuit anys i, des dels seus orígens, l’aposta ha estat buscar “gent culta en majúscula”. “No cal que els nostres clients siguin experts –matisa March–, però sí que estan interessats en l’ecoturisme i a aproximar-se al territori des del respecte i l’autenticitat, buscant el mínim impacte sobre l’entorn”. L’agència treballa per al segment premium sobretot amb agències dels Estats Units, “el mercat amb més clients i empreses disposades a pagar més per experiències innovadores”.
Potenciar aquestes propostes innovadores per atreure més turistes, però sobretot de més qualitat, és una de les mesures incloses en el pla estratègic que el govern acaba de presentar. De fet, “disposar d’un ampli menú d’experiències amb personalitat pròpia” que aportin més valor per atraure turistes o aconseguir que repeteixin és un dels set eixos d’accions que pretenen aconseguir incrementar la despesa diària per persona, arribar al 37% de visitants els mesos de març, abril, maig i octubre i incrementar fins al 10% els allotjats en destinacions d’interior. La meta final és gestionar “de manera intel·ligent” el creixement turístic, que es preveu important. En quatre anys, s’espera passar dels 19,1 milions de turistes estrangers actuals als 21 milions. Com explica Octavi Bono, director general de Turisme, és inevitable que el sector, com molts d’altres, tingui estacionalitat, però és imprescindible “suavitzar-la”. Els mercats internacionals que tenen un calendari escolar més flexible –amb vacances repartides al llarg de tot l’any– són aquí clau.
Geogràficament, interessa captar sobretot turistes d’Alemanya, l’Estat francès, laGran Bretanya, el nord d’Europa, Rússia i els Estats Units, i també aconseguir que no només es diversifiquin en el temps sinó al territori. Per caminar en aquesta direcció, s’està acabant d’enllestir un itinerari que recorrerà Catalunya en 5-10 dies “amb serveis d’alta qualitat i una atenció personalitzada”, el Grand Tour de Catalunya. L’acció està inclosa en el pla de màrqueting turístic 2018-2022, que complementa l’estratègic. “Si necessitem nous fluxos, hem de crear noves iniciatives”, reflexiona el director general de Turisme, que hi afegeix que algunes àrees del món tenen molt associada la idea del touring, el que significa que la gent té molt clar que farà un circuit per tot el territori. Passa a Croàcia o la Toscana, però no a Catalunya, un lloc que, per dimensions i característiques, seria perfecte per a aquesta modalitat. “Aquí –recorda Bono– aquesta aproximació turística no està tan arrelada. El turista és més sedentari: es queda en algun lloc del litoral o a Barcelona, i com a molt fa una excursió.” L’itinerari està “força avançat” però “se li està acabant de donar forma, veient amb l’Observatori del Paisatge com es pot enriquir” i incloure-hi “algunes carreteres panoràmiques potser poc conegudes”, avança Bono.
Tant el pla estratègic com el de màrqueting parteixen d’una premissa clara: es vol orientar el sector cap al desenvolupament mediambiental sostenible i “afavorir un encaix més harmònic entre el turisme i la ciutadania”. L’èxit de propostes turístiques com ara la marca Garrotxa demostren que el creixement pot ser, efectivament, sostenible i també que la unió fa la força. Com explica Turina Serra, gerent de Turisme Garrotxa, una associació privada però participada també pel sector públic, l’entitat va néixer el 1996, quan la gent anava a Besalú, Santa Pau o Olot, però la comarca no era un destí turístic. “Ja llavors –destaca Serra–, vam tenir clar que érem a temps de construir un model de turisme sostenible, que tingués molt clar que hi havia d’haver un desenvolupament econòmic però no a qualsevol preu, el que significa que havia de tenir en compte que als pobles viu gent.” L’any 2000, el parc natural de la Zona Volcànica va participar en el pla pilot de la Carta Europea del Turisme Sostenible i ja porta quatre plans estratègics. Des del 2001, hi està adherida tota la Garrotxa i entre els compromisos adquirits hi hatreballar en xarxa publicoprivada i crear productes que ajudin a descobrir el territori. “Teníem molt clar quina oferta havíem de tenir per aconseguir la demanda que volíem”, afirma Serra, destacant iniciatives com ara la xarxa de senders Itinerània, que permet caminar de poble en poble seguint la senyalització habilitada. Entre les propostes impulsades, també destaca Garrotxa Cultour, amb rutes medievals i modernistes, i elcol·lectiu Cuina Volcànica, que des de fa 25 anys promociona la gastronomia local. “No es pot vendre un paisatge –és la gran conclusió de Serra– si abans no s’ha posat en valor i s’ha estructurat.”
Impuls a les marques
Desenvolupar una nova cartera de marques i segells és també una de les estratègies del pla del govern, però, en massa ocasions, costa que tots els actors vagin a l’una. Fa quatre anys que Marc Blázquez i Judith Vidal van deixar Barcelona i van apostar pel Berguedà. Avui, són els propietaris de Ca l’Andreu, un hotel de sis habitacions amb vistes a l’imponent Pedraforca. “Aquí a Saldes tenim sempre ple a l’estiu i durant la temporada de bolets, però la resta de l’any costa molt, tot i que fa quatre o cinc anys que les associacions i Turisme del Berguedà intenten donar un impuls perquè a l’hivern i la primavera s’activi una mica el turisme.” Com relata, fa dos anys i mig es va crear la marca de Baix del Pedraforca i s’hi han associat tant ajuntaments com hotels i restaurants, però els pobles no estan habituats a treballar conjuntament. Blázquez explica que a la zona es fan rutes de senderisme i els circuits BTT perquè “sempre hi ha gent que estima la terra i la coneix”, però “el problema és que no hi ha un lloc per llogar cavalls o fer activitats dirigides”. “Hi ha gent que vol muntar una empresa. Cada dos per tres ve una parelleta que ho intenta, però no hi ha prou volum. Crec que primer s’ha d’impulsar la marca i la zona i la gent crearà més coses”, conclou.
Segons el pla estratègic presentat al febrer, atreure noves inversions és prioritari. Per captar-les s’està creant “un cartipàs amb zones d’interès i potencialitats”. “Hi ha espais que tenen vida per si mateixos –reflexiona el secretari general de Turisme–, però haurem de trobar palanques per als altres.” Bono deixa clar, però, que no tot pot ser turístic. “No tot és rendible econòmicament. En el sector, a vegades s’ha venut que la simple oferta impulsa la demanda, i no és així.” Ara, el proper pas és l’elaboració d’un pla sectorial que determinarà on té sentit fer noves infraestructures i amb quines característiques. I analitzar el seu impacte en el territori, per aprendre del passat i no repetir errors.