Educació

Societat

Emprenedors de cooperativa a l'aula

Alumnes de 5è d'Ullastrell aprenen la millor fórmula per impulsar un negoci i aposten per crear una cooperativa

El programa de la Diputació s'aplica en 16 centres educatius al Vallès

L'emprenedoria s'aprèn. I això és el que han fet els alumnes dels dos cursos de cinquè de l'escola Serralavella d'Ullastrell dins el programa Cultura emprenedora a l'escola, impulsat per la Diputació de Barcelona.

Els nens van començar decidint si la seva classe s'organitzava com una societat limitada o com una cooperativa. Les votacions fetes a les dues aules van deixar clar que els alumnes optaven per la segona opció, perquè “tot i treballar molt, es reparteixen els guanys entre les diferents persones que en formem part”, explicava Laura Pérez, la presidenta de la cooperativa de cinquè B. “Som tots qui decidim què volem fer”, hi afegia el president de la de cinquè A, Bernat Serra. Després d'haver optat per treballar com una cooperativa, cada classe va haver de redactar els estatuts, decidir com s'organitzaven i quin capital inicial hi posaven. Els alumnes van palpar tant la realitat que cada classe va fer un estudi de viabilitat per definir els productes que farien i marcar el preu a què els vendrien. Fins i tot, “van haver de legalitzar-se i sol·licitar el NIF”, explica la directora del centre, Rosa Fillat.

Entrebancs

En l'elaboració dels productes van aparèixer algunes dificultats perquè “hi havia gent que no treballava”, coincidien Pérez i Serra. Les tutores dels dos cursos, Neus Saperes de cinquè A i Susana Rodrigo del B, admetien que, com passa a la vida real, n'hi ha que treballen més que d'altres. Tanmateix, “hi ha alumnes que en el gran grup no sobresurten i que, en canvi, en els grups de treball, més reduïts, van poder ensenyar la seva destresa”, explicava Rodrigo. En definitiva, els punts positius de la iniciativa són més que els negatius i tant mestres com alumnes coincidien a dir que es tracta d'una bona proposta.

Els de l'A van fer jocs del tres en ratlla, pompons en forma de conillet, pedres decorades i plantes. Els del B, estotjos, clauers, estalvis i ambientadors. Els primers van gastar gairebé tot el capital inicial invertit; als segons, en canvi, els van sobrar diners. Uns i altres temien no obtenir massa guanys i esperaven amb ànsia la venda que van fer dels productes, dijous 11 i divendres 12 de maig, per saber si havien fet bé els càlculs sobre el marge de benefici.

Les dues classes van decidir donar un percentatge dels seus guanys a la Fundació de l'Hospital de Sant Pau. No van escollir aquesta entitat a l'atzar. Un altre dels projectes dels nens de cinquè B ha estat el càncer infantil, de manera que els coneixements s'han sumat. Fillat recordava que Serralavella és una “escola que treballa per projectes, i són reals”. Hi afegia que “si l'escola vol fer ciutadans crítics, la idea és saber què hi ha en l'entorn, identificar-ne les necessitats i definir com es poden cobrir”.

El projecte d'emprenedoria ha plantat la llavor per a un altre de més ambiciós. Fillat explicava que es plantegen fer una cooperativa que impliqui tota l'escola, en què cada curs tingui el seu paper, de manera que “tothom treballi per un mateix objectiu”, deia. Un projecte que, per envergadura, no té cabuda dins el programa impulsat per la Diputació.

Aquest curs, setze escoles situades a Ullastrell, Terrassa, Sabadell, Cerdanyola, Rubí i Sant Quirze s'han sumat a aquesta iniciativa de la Diputació, que també té la col·laboració del Consell Comarcal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.