ensenyament
assetjament
Pla contra l’assetjament escolar en nou centres
La participació dels alumnes vigilant els espais on els adults no tenen accés serà un element clau en el desplegament del programa
El fenomen del ciberassetjament ha augmentat en els últims anys
Nou centres educatius de les comarques gironines han estat seleccionats pel Departament d’Ensenyament per participar en el nou programa d’innovació pedagògica #aquiproubullying de prevenció, detecció i intervenció enfront l’assetjament entre iguals. Els nou centres de la demarcació que s’involucraran en aquest programa (n’hi ha 140 a tot Catalunya) són l’escola Casa Nostra de Banyoles, els col·legis La Salle i Carme Guasch de Figueres, l’escola Guilleries de Sant Hilari Sacalm, l’escola Esculapi de l’Escala; l’escola de Sant Esteve de Guialbes, l’institut escola de Lloret de Mar, l’institut de Palamós i l’institut Ramon Coll i Rodés de Palamós.
Segons l’enquesta de convivència que els departaments d’Ensenyament i Interior van fer el 2016 en centres de secundària, si bé els casos d’assetjament han disminuït lleugerament respecte de l’enquesta del 2011 (concretament 0,5% punts), el problema ha augmentat a través dels mitjans digitals. Aquesta situació ha incrementat la intensitat d’aquests processos, a causa de la difusió i l’anonimat, i el patiment dels que en són víctimes.
La participació activa per part l’alumnat serà un element clau del programa. El pla preveu la creació, en els centres de secundària, dels “equips guaites”, i en els de primària, dels “equips per la convivència”. Aquests equips, prèvia formació, tindran com a missió detectar possibles situacions d’assetjament en espais informals on els adults tenen poc accés, com ara els espais d’esbarjo i pati, el gimnàs i el Whatsapp. Per tal que els alumnes esdevinguin agents actius, Ensenyament posarà a l’abast dels centres mòduls formatius adreçats als alumnes. S’oferiran uns mòduls formatius per als alumnes (16 hores de formació) i també per a les famílies (12 hores). La gestió positiva dels conflictes, detectar i aturar l’assetjament, ús segur de les xarxes socials i detectar i aturar el ciberassetjament formen part del contingut d’aquest mòduls.
El programa té una durada de dos cursos. Aquest primer curs, els centres que s’acullen al programa rebran la formació i l’acompanyament necessaris per elaborar un projecte de centre específic, projecte que implementaran i avaluaran durant el segon curs del programa, el 2018/19. Per fer-ho possible, Ensenyament dotarà tots els centres seleccionats de formació específica, els facilitarà assessorament i posarà al seu abast orientacions i recursos.