Educació

J. CRESPILLO, S. CAYUELA, B. PETRA I È. NAVARRO

ALUMNES DE L’INSTITUT DOMÈNEC PERRAMON QUE HAN GUANYAT EL CONCURS NANOEDUCA

“Vam pensar que podríem menjar tot treballant”

Són estudiants de batxillerat tecnològic i científic premiats pel vídeo ‘Nanoencapsulació a les nostres vides’, en què fan una demostració del procés de l’esferificació a la cuina

Què voleu dir, que estem nanoencapsulats?
[Sara Cayuela] Volíem crear unes càpsules al voltant d’unes partícules per aconseguir que aquestes quedessin a dins i aïllades de l’exterior. Com que no ho podíem fer amb nanoscòpia, perquè no tenim els estris a l’institut, ho vam fer amb macroscòpia amb el procés d’esferificació que es fa servir a la cuina.
I com vau fer l’experiment de Ferran Adrià?
[Èlia Navarro] Al vídeo expliquem tot el procés, on barregem compostos químics com ara l’alginat de sodi i el clorur de calci. En un pot vam posar aigua amb l’alginat i la substància que vols encapsular amb el clorur de calci, que ha de reposar 24 hores. Amb l’ajuda d’una xeringa s’agafen les boles que has fet i les poses amb aigua.
Com és que vau pensar en el món culinari?
[S.C.] Perquè és un dels àmbits en què més es fa servir la nanoencapsulació. També es fa servir en medicina per transportar liposomes a la sang i pels antibiòtics. En cosmètica es parla de perles en el maquillatge o els ambientadors, en què es rebenten les boles per fer olor.
Però vau preferir omplir la panxa... Ho vau tastar, un cop fet?
[Janina Crespillo] Vam pensar que seria divertit menjar tot treballant. Com que està prohibit menjar al laboratori, ho vam anar a fer a la cantina. Al principi ningú s’atrevia a tastar-ho perquè agafa el gust de les algues marines de l’alginat, sobretot amb les boles de Coca-Cola. Amb les càpsules de iogurt no es notava tant, perquè com que ja té calci no n’hi posàvem tant.
En sabíeu res, de nanociència, abans del concurs?
[Agnès Molons] En el programa Nanoeduca hi participen centres de secundària on abans s’ha fet un curs de formació al professorat. L’aplicació de les nanopartícules a la ciència és una tècnica molt innovadora.
Nanoencapsulació i nanociència, en què es diferencien?
[A.M.] Aplicant aquestes partícules tan petites s’enganxarien entre elles i per això es fa la capa protectora de les nanocàpsules, que permet que puguin estar lliures i no s’enganxin dins l’organisme.
Vau fer altres experiments a l’aula?
[S.C.] A la maleta del programa Nanoeduca es podien fer altres experiments relacionats amb les micropartícules. Va haver-hi companys que van preferir fer-ne amb les micropartícules de plata o el ferro fluid. Vam veure com el líquid, que era ben negre, quedava net atret per l’efecte d’un imant, que atreu les nanopartícules de ferro.
Us presenteu per primer cop i guanyeu. Sorpresos?
[È.N.] Quan van dir el nostre nom no ens ho crèiem i ens va costar reaccionar i tot. Són uns trofeus per al centre que han estat signats per dos premis Nobel de física dels últims anys. El centre també tindrà una maleta d’experiments.
És un concurs que organitzen la universitat i centres de recerca.
[A.M.] Es vol acostar així la nanociència als instituts, per treballar una matèria transversal als currículums.
Va ser una feina d’equip?
[J.C.] Uns feien les explicacions, jo m’encarregava de preparar i fer l’experiment, i el Bruno va tenir la feina d’editar-ho. Com que vam fer les pràctiques a la classe, també hi col·laboren altres companys que surten al vídeo.
Com definiu la nanociència?
[Bruno Petra] És mil milions de vegades més petit que el metre. O un mil·límetre dividit en un milió de parts. Una cosa molt petita que s’ha d’observar amb un microscopi electrònic i en un laboratori específic. El nostre experiment és a mida macro amb les esferes de Coca-Cola.
I per què Coca-Cola?
[A.M.] És el que ens indicava el protocol de pràctiques de la maleta, però també vam fer servir meló. Amb qualsevol líquid funciona, però fer servir fruita és més laboriós perquè s’ha de liquar.
Ho heu mirat de fer a casa?
[A.M.] Jo m’hi estic aficionant i fins i tot n’he fet de pèsol triturat. Vaig comprar els productes que es venen per fer-ne amb les mesures justes. Ja tinc l’home pastisser, i ara amb les postres li podré fer la competència.
Us ha atret aquest món per enfocar-hi els vostres estudis?
[B.P.] Estic fent el tecnològic i vull estudiar enginyeria informàtica. [J.C.] Faré matemàtiques. [S.C.] Tinc pensat fer medicina o una enginyeria biomèdica. [È.N.] Faré bioquímica.
Tot hi podria estar relacionat?
[A.M.] Tot té aplicacions. La informàtica, per fer materials més petits, i les matemàtiques pel càlcul. En medicina el futur serà buscar nous medicaments aplicats i en bioquímica segur que també es fa nanociència. A la Universitat Autònoma ja s’imparteix la nanociència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.