opinió

S'ha perdut una bona oportunitat

Després d'un llarg procés de diàleg, iniciat el curs passat (2008/2009) entre totes les escoles de Valls, públiques i concertades, amb el regidor d'Educació de l'Ajuntament i amb el suport de la delegació territorial d'Educació de Tarragona, no s'ha aconseguit el consens necessari per a poder aplicar una mesura de repartiment en la preinscripció de P3, que ha tingut lloc aquests dies, de cara al proper curs 2010/2011.

Expliquem en què consisteix la proposta. Es tracta que a les escoles es redueixin dues places a P3 a més de les dues places que ja es reserven per als alumnes amb necessitats educatives especials. En total, s'oferirien 21 de les 25 places possibles a P3. Aquesta mesura permetria que tots els centres equilibressin la matrícula, podent redistribuir l'alumnat nouvingut durant el curs. Ara bé, per a poder-la aplicar, cal el consens de totes les escoles de la ciutat.

La proposta va sorgir de l'escola Mare de Déu de la Candela, com una mesura que, a llarg termini, contribueix (una miqueta i molt tímidament) al repartiment més equitatiu de l'alumnat nouvingut entre tots els centres i en uns percentatges més raonables. S'afavoreix així una millor integració i cohesió social, en una societat vallenca diversa, oberta i, a la vegada, arrelada al país. Per contra, es minimitzarien les concentracions desmesurades, injustes i vergonyoses que ara pateixen algunes escoles.

En el curs passat, després de diverses reunions, les escoles concertades, Mare de Déu del Lledó, Cor de Maria i Claret, ja es van desvincular i no van acceptar la proposta, tot i les ajudes econòmiques addicionals que reben per cada alumne amb necessitats educatives especials i malgrat la suposada «caritat cristiana» exercida per aquests centres, també sufragats amb fons públics.

Totes les escoles públiques vam estar-hi d'acord, a excepció de l'Enxaneta, que s'hi va oposar totalment. El procés, doncs, va quedar aturat i s'ha tornat a iniciar aquest curs 2009/2010, durant el primer trimestre, abans de la preinscripció.

Aquesta vegada s'han assegut a taula totes les escoles públiques, per a trobar el consens necessari per a la seva aplicació, una vegada s'hagués reflexionat i madurat a cada centre.

Novament l'escola Enxaneta ha dit que no a la proposta, mentre que la resta d'escoles públiques, Eugeni d'Ors, Baltasar Segú, Eladi Homs i Mare de Déu de la Candela, s'hi han adherit. Sense el consens, no s'ha pogut aconseguir una mínima via de repartiment per a evitar concentracions injustes en algunes escoles i desequilibris, per pocs nouvinguts, a les altres.

Aquest ha estat un debat molt important que ha tingut lloc a Valls, i ens preguntem, astorats, per què ningú diu res?, per què no se'n parla enlloc?, per què s'ignora com si no hagués existit? Ni als diaris, ni a la ràdio, ni cap partit polític se n'ha fet ressò! Pendents de l'aplicació de la LEC i del desplegament del decret de matriculació que no arriba, la nostra ciutat no planta cara al problema i s'instal·la en un conformisme anacrònic i hipòcrita.

Parlem de plans educatius d'entorn (PEE), parlem d'integració, de multiculturalitat, però no la podem fer efectiva en bones condicions i, realment, la volem? Novament ens sentim sols, no veiem a Valls una política educativa que fomenti la igualtat d'oportunitats i lluiti contra la segregació escolar. Ni l'equip de govern ni la regidoria no han estat capaços de donar una empenta decisiva en aquest procés.

El repartiment és positiu per a tothom: per als infants d'aquí perquè amb els nous companys coneixen altres formes de viure i d'entendre el món, en un context global i divers, i també per als infants de fora, perquè els és més fàcil integrar-se. És un enriquiment mutu on es treballen, directament, en la diversitat, el respecte, la tolerància o el diàleg.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.