La reforma educativa que proposa el govern espanyol retorna a la Generalitat competències de currículum i llengua
El ministeri d’Educació vol deixar en mans dels territoris la regulació de l’ús de l’idioma cooficial
La Generalitat ho veu amb bons ulls la proposta tot i que creu que es podria anar més enllà
La proposta de reforma de llei educativa del Ministeri d’Educació preveu retornar a les autonomies amb llengua cooficial, i per tant a la Generalitat, competències en la decisió del currículum de les matèries i també en la regulació de l’ús de la llengua cooficial.
Segons la proposta, a la qual ha tingut accés l’ACN, el ministeri planteja tornar a establir que l’Estat determini un 55% del currículum de les matèries i la Generalitat el 45%, tal com preveien la LOGSE o la LOE. La Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE), impulsada pel PP, preveia una regulació estatal més elevada.
D’altra banda, preveu la supressió de la regulació de l’ús de la llengua cooficial que preveia la LOMQE, inclosa l’escolarització, deixant aquesta regulació en mans dels territoris. La supressió afecta també la regulació de l’exempció de cursar o ser avaluat en la llengua cooficial. També es preveu dur a terme una regulació d’acord amb la sentència del Tribunal Constitucional (TC) que va anul·lar l’ajuda de 6.000 euros per a l’escolarització en castellà que es preveia a la llei Wert.
Entre altres propostes, el govern espanyol planteja evitar la doble via en el quart curs de l’ESO, i elimina els ’’itineraris’’ que havia dissenyat el ministre Wert per segregar els alumnes que continuessin els estudis a l’FP o a Batxillerat. D’aquesta manera es vol assegurar que qualsevol estudiant que acabi l’ESO tingui la mateixa titulació.
També aposta per eliminar les revàlides a 6è de Primària i a 4t d’ESO –actualment suspeses a l’espera d’un pacte d’estat per a l’educació– i perquè l’assignatura de religió no sigui avaluable.
El ministeri argumenta que hi ha “raons d’urgència i oportunitat” per promoure una modificació de la llei en vigor que comporti “l’eliminació dels aspectes més lesius introduïts per la LOMQE”. El govern espanyol, però, afegeix que més endavant caldrà dur a terme una “reforma integral de la normativa vigent”. Tot i que consideren que el més “desitjable” seria derogar l’actual llei, admeten que fer-ho no aportaria seguretat jurídica.
La Generalitat ho veu amb bons ulls
Fonts del departament d’Ensenyament han explicat a l’ACN que veuen amb bons ulls, en línies generals, la proposta que arriba del ministeri, tot i que consideren que en algun aspecte es podria anar més enllà.
Per exemple, la proposta preveu reforçar la “prioritat” en el règim de concerts per a centres que s’organitzin sota el principi de coeducació de nens i nenes. En canvi, per a la Generalitat la coeducació hauria de ser un “requisit”.