Les famílies paguen 148 milions en quotes escolars
Un estudi de la Fapac denuncia que el Departament d’Educació s’estalvia aquests diners de manera irregular
El Departament d’Educació s’estalvia cada curs 148 milions d’euros en serveis que hauria d’assumir i que acaben pagant les famílies a través de diverses quotes als centres educatius públics. Així ho denuncia la Federació d’Associacions de Pares i Mares de Catalunya (Fapac) arran de l’estudi que va realitzar el curs passat amb les dades que han aportat 1.202 AMPA. El gruix d’aquesta xifra sorgeix dels 78,4 milions que el conjunt de les famílies destinen a pagar sortides escolars –105,6 euros per alumne–, i dels 65,3 milions per curs per al material escolar –88 euros per fill escolaritzat–. Cal sumar-hi els 4,2 milions que les AMPA donen als centres educatius, ja sigui amb diners o amb material, com ara ordinadors i mobiliari. Les associacions contracten en alguns casos professionals de suport a l’educació infantil i d’idiomes i monitors en horari lectiu.
Tot plegat suposa repercutir en les famílies uns diners que hauria d’aportar Educació, com va denunciar ahir la directora de la Fapac, Lidón Gasull, que va acusar el departament de cometre irregularitats en les contractacions. També va criticar que un 12,4% de les famílies paguin el menú escolar per sobre dels 6,2 euros que marca la llei quan un 55% dels menjadors estan gestionats per l’administració pública.
Gasull va denunciar una gran arbitrarietat en les quotes, que “contribueixen a la segregació escolar”. La Fapac recorda que la llei prohibeix el cobrament de quotes, “ja que l’educació ha de ser gratuïta i universal”. Des d’Educació afirmen que quan la Fapac els trameti l’estudi l’estudiaran “amb molt d’interès” per treballar “conjuntament les millores que calguin”.
Les escoles per projectes són les que més cobren
Rosa M. BravoLa pràctica totalitat dels centres públics cobren pel material escolar i les sortides, però les quotes no són iguals per a tothom ni totes les famílies fan el mateix esforç. L’estudi de la Fapac desvela importants diferències segons l’estil d’escola, ja que als centres amb projectes innovadors els pagaments són més alts que a les escoles tradicionals. També hi ha diferències territorials, ja que a l’àrea metropolitana de Barcelona les famílies paguen molt més que a les Terres de l’Ebre.
Les quotes castiguen especialment les famílies de rendes baixes, que han de fer un esforç més gran per assumir-les, el que acaba motivant, segons la Fapac, desigualtats socials. Les AMPA de zones amb rendes més altes tenen més possibilitats d’obtenir majors subvencions.