Primer trimestre superat
Educació fa un balanç positiu del funcionament a les aules malgrat “l’anormalitat”
Amb l’experiència d’aquests mesos, es vol tirar endavant el segon trimestre
Es remarca que és un èxit col·lectiu de docents, famílies i Salut
A una setmana perquè el primer curs escolar Covid faci una aturada per començar les vacances de Nadal, el balanç que en fa l’administració territorial del Departament d’Educació és positiu. “Ho valorem com un èxit col·lectiu, dels centres, de les direccions dels docents, de les famílies, dels ajuntaments que hi han ajudat i el Departament de Salut, que ha estat imprescindible perquè amb la seva coordinació tot plegat pogués funcionar molt bé dins l’anormalitat”, assenyala el delegat territorial Martí Fonalleras, que posa èmfasi en aquest “esforç” de tota la comunitat educativa. Fonalleras recorda que el repte d’obrir les escoles al setembre “era arriscat” però “que havia de ser, i els fets ho han demostrat”. Fonalleras insisteix amb la feina feta “des de tots els fronts” de preparació per a l’obertura de l’escola al setembre quan hi havia pors davant la incertesa. “A l’estiu vam fer molta feina i teníem confiança; es va treballar molt perquè hi havia direccions que van començar el curs com si ja portéssim mig curs.”
Pic al novembre
Malgrat aquest balanç positiu, Martí Fonalleras alerta que cal no baixar la guàrdia i mantenir les mesures als centres, ja que hi ha “un piló d’alumnes confinats”. Amb les dades de l’informe Traçacovid de dissabte que actualitza diàriament el web Escola Segura , a les comarques gironines hi ha 65 centres educatius de tota tipologia amb afectacions: hi ha 95 grups confinats amb un total de 2.107 alumnes i 89 professionals de l’educació confinats. Al llarg d’aquest trimestre han donat PCR positiva un total de 358 professionals de l’educació a la demarcació i 3.013 alumnes. Amb data d’ahir, eren 76 els docents i 746 els alumnes positius. Per comarques, el percentatge més alt de grups d’alumnes confinats és a la Cerdanya amb un 25%: cinc dels vint centres educatius tenen grups confinats i el més baix és a la Garrotxa amb un 4%: només 2 dels 55 centres tenen grups confinats. “Hem passat un pic preocupant al novembre que no era res més que el reflex del que hi havia socialment, i ara la situació és molt millor”, assenyala Fonalleras. Assegura que s’acabarà el primer trimestre amb normalitat. Sobre com s’afronta el retorn després de les vacances de Nadal, espera que “que la situació no es compliqui per festes, però això ja no dependrà de l’escola”. Amb tot, considera que aquests mesos “han donat prou informació i referències”, i per tant afronten el segon trimestre amb “ganes de tirar-lo endavant”.
“No hi ha aposta política per evitar que es despengin alumnes”
La plataforma Salt Educa alerta de les conseqüències que la pandèmia pot suposar en un municipi amb una “població bastant empobrida, amb escoles de màxima complexitat, instituts amb una segregació bastant elevada, despenjant alumnes del sistema, i amb una taxa de no graduació tan elevada que no ens podem permetre que continuï creixent”, assenyala una de les seves portaveus, Dolors Mancebo. Insisteixen que és una manca d’aposta política, i no una qüestió d’escola. En aquest sentit volen destacar la tasca dels equips docents i directius, que “sense gairebé mitjans i amb les directrius d’Ensenyament, han aconseguit crear i mantenir un clima de docència segura i que els nanos poden anar a l’escola”. Explica que ha estat un trimestre complicat a Salt, “amb índexs de rebrots i amb molts alumnes confinats des de la segona setmana de curs i amb una wifi municipal que no funciona”. “Els alumnes confinats tampoc han pogut fer ús dels equipaments municipals, biblioteques on poden suplir aquesta mancança de coneixement de les TIC com de connectivitat a casa i amb bibliotecaris que els orienten”, assenyala. Hi afegeix les restriccions en aquesta segona onada per accedir a les biblioteques. Sense aquest recurs, explica, s’agreuja sobretot a secundària la bretxa digital. Posa èmfasi en el fet que l’administració no té previst una oferta àmplia de segones oportunitats. “L’administració ha tingut mesos per preparar-se, i no ho ha fet al ritme que requereix la situació. I tindrem tota una generació que en comptes de revertir les problemàtiques que arrossegàvem a Salt, les ampliarem i les farem cada vegada més grans.”
“Les mesures preventives han funcionat i a l’escola s’ha notat”
El primer dia de curs, el 14 de setembre, l’ escola de Taialà de Girona va haver de confinar els alumnes d’un grup de cinquè de primària pel positiu d’un company. La seva directora, Maria Cabezas, fa un balanç positiu del primer trimestre, en què han hagut de confinar cinc grups. L’últim cas va ser el 4 de novembre. “Això vol dir que les mesures preventives de les darreres setmanes han funcionat i a l’escola s’ha notat”, remarca Cabezas. La directora del centre explica que la prioritat ha estat “donar suport emocional als alumnes i també als familiars” davant les incerteses, pors i dubtes que genera la situació. Als alumnes confinats l’acompanyament educatiu s’ha fet de manera telemàtica. En aquest sentit, han adaptat les tasques escolars al llarg del trimestre a la nova realitat i al ritme de cada alumne. En aquest curs escolar Covid no han deixat de celebrar, però, festes com la castanyada amb les mesures de seguretat que els alumnes ja han interioritzat. Destaca la gestió i el suport de la gestora Covid del CAP: “He passat setmanes de moltes trucades i dubtes; ha estat un bon treball en equip.” Com afronten el retorn després del Nadal? “Haurem d’estar preparats pel que pugui venir, i per tant actuarem en tot moment per donar el suport emocional i educatiu que necessitin les famílies i els alumnes.” Mantindran les rutines diàries marcades: rentat de mans, ús de mascareta, distància de seguretat, sortides esglaonades al pati, grups estables i entrades des de diferents accessos.
“Van prometre que ens tindrien en compte, però són paraules”
Les AMPA gironines consultades destaquen els grans esforços per adaptar-se a la situació que estan fent els equips directius i docents, però carreguen contra les directrius d’Educació i Salut. Des de l’AMPA del Verd, Carles Callol explica que han rebut instruccions “sovint divergents, inconnexes o contradictòries de com havíem de gestionar els serveis de menjador i extraescolars”. En el cas del menjador, assenyala, es van haver de readaptar, ja que els espais no eren adequats; els monitors, insuficients, i calia garantir grups bombolla. També s’ha hagut de canviar el sistema de distribució i garantir l’entrega a les famílies confinades. Denuncia que no han rebut cap ajut econòmic de la Generalitat. “Ho considerem una estafa i una vergonya.” Quant a la gestió d’extraescolars, cancel·lades a partir del 30 d’octubre, no han pogut accedir a una partida per compensar el personal que tenien en plantilla. El fet és que la Generalitat posa un filtre per accedir al formulari d’accés en què es demana que les AMPA estiguin registrades al Registre d’Entitats Juvenils. A part del Verd, també s’han denegat ajuts al Bruguera, al Montjuïc, al Pericot i a l’Eiximenis. Des de l’AMPA de l’Annexa, Alicia Martínez afegeix que la relació amb Educació “és una mica tensa”. “Van prometre que ens tindrien en compte, però un cop més han estat paraules i prou.” La valoració general del confinament és positiva amb alguns punts a millorar. Així hi ha el cas d'una mare que reclama una mica més “de feina i de seguiment”, ja que només es feia una videotrucada al dia, amb la sensació dels alumnes de connectar-se només una hora. Des de l’Annexa destaquen també la dificultat de conciliar la feina dels pares i mares quan es té un alumne confinat. També critiquen no haver rebut directrius directes del departament en el cas de les activitats extraescolars quan les instruccions al DOGC no eren gens clares.