Educació

Èxit de l’FP per a alumnes amb discapacitat cognitiva

Després d’una prova pilot de quatre anys, Educació decideix consolidar l’oferta dels itineraris de formació específics

830 alumnes de 35 centres han seguit un ensenyament adaptat al seu ritme

Els alumnes amb discapacitat cognitiva moderada o lleu ho tenien difícil per seguir la formació professional (FP) que s’imparteix als instituts. L’alternativa era quedar-se a casa o anar a un centre d’educació especial. “Es tracta d’alumnes amb necessitats educatives especials associades a discapacitat intel·lectual que necessitaven tenir una formació per inserir-se laboralment i no la tenien a l’FP, i ho vam abordar”, explica el director general de Formació Professional del Departament d’Educació, Josep Lluís Espinós. Fa quatre anys es va fer una priva pilot que cada cop ha implicat més instituts i empreses, i ara que està a punt de graduar-se la primera promoció Educació ha decidit implantar els itineraris de formació específics (IFE) de manera estable per l’èxit de la iniciativa. Els IFE equivalen als cursos ocupacionals, que habitualment es fan en un any i que en aquest cas s’amplien a quatre per adaptar-se al ritme d’aprenentatge d’aquest alumnat. La ràtio és inferior a l’habitual, de 12 alumnes per aula, cosa que facilita una docència més personalitzada. Els professors treballen amb psicopedagogs i tècnics d’integració social. L’objectiu és tant ajudar els joves a aprendre un ofici com dotar-los d’autonomia personal i social. Els estudiants tenen entre 16 i 21 anys quan comencen els estudis.

L’IFE és un cicle de quatre anys que consta de 3.360 hores, 385 de les quals són pràctiques en una empresa, que es fan l’últim any. La prova pilot va començar el curs 2016/17 en sis instituts d’educació secundària i dos centres d’educació especial, amb un total de 45 alumnes. Ara cursen IFE 830 alumnes, repartits en 35 centres d’arreu de Catalunya, un creixement progressiu que Educació vol que continuï pel bon resultat de la iniciativa.

“Al juliol vam fer una valoració amb alumnes, famílies, docents, equips directius, tècnics del departament i sindicats, i la satisfacció ha estat general, per la qual cosa hem decidit consolidar el programa i estem preparant la resolució que ho ha de permetre”, assenyala Espinós. El curs vinent es preveuen 8 o 10 grups més.

Treballar amb animals

Rafael García és cap de departament a l’institut Les Salines, del Prat, pioner en la implantació d’un IFE. La seva proximitat al Parc Agrari del Baix Llobregat va fer que Educació escollís el centre per formar alumnes com a auxiliars en cura d’animals i espais verds. La primera promoció està fent ja les pràctiques finals en empreses d’enjardinament, espais verds i una hípica. “Hem buscat empreses que s’adaptin a les característiques i la motivació de cada estudiant. A uns els va millor treballar de cara al públic i a d’altres el treball físic”, explica García. El professor destaca com un dels grans valors de l’IFE el fet de ser impartits en instituts de secundària ordinaris, cosa que potencia la interrelació amb altres alumnes. “Normalment aquests nois no sortien de casa. Ara tenen un grup amb qui quedar i es relacionen amb la resta d’alumnes”, celebra.

S’amplien les famílies formatives

Els itineraris de formació específics es van estrenar oferint formació a les famílies agrària i de comerç i màrqueting. Concretament es van organitzar IFE d’auxiliar en cura d’animals i espais verds i auxiliar en vendes i atenció al públic. El 2019 es va ampliar a un perfil nou de la família d’activitats físiques esportives: auxiliar en manteniment d’instal·lacions esportives. El curs vinent hi haurà un nou perfil de la família d’hostaleria i turisme, el d’auxiliar de serveis de restauració i celebració d’àpats.

Pel que fa a les empreses on els alumnes fan pràctiques, Educació ha aconseguit dos tipus de col·laboradors. D’una banda, ajuntaments –el del Prat, per exemple, aporta 7.000 euros per curs–. D’una altra, empreses grans com Alcampo, Leroy Merlin i Abacus. Al cap de nou mesos d’acabar l’IFE es podrà veure la inserció laboral dels alumnes. Un petit nombre ja ha estat contractat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.