Santa Cristina d’Aro
Matemàtiques i màgia en una ruta
El municipi estrena itinerari dissenyat per la UdG i integrant patrimoni i matemàtiques
Els problemes i enigmes sorprenen els participants
Santa Cristina d’Aro ha estrenat aquesta setmana una ruta matemàgica, que fusiona vuit jocs i enigmes basats en la lògica matemàtica que, ben trobats, poden fer la sensació de dominar disciplines com ara la màgica, el mentalisme i l’il·lusionisme. En el seu disseny, el consistori ha implicat la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital (C4D) de la Universitat de Girona (UdG), com és el cas del professor de química de la UdG, Miquel Duran, i el professor de matemàtiques de la Universitat Politècnica de Madrid (UPM), Fernando Blasco. En la inauguració formal de la ruta, divendres al vespre, el regidor d’Ensenyament, David Segarra, va explicar que exploren “el principi de l’educació no formal, fora de l’escola, però que en família, i entre generacions, té molta força”, a través de fullets que es poden recollir gratuïtament al punt de partida –l’oficina de turisme de l’antiga estació del carrilet– o descarregar del web municipal .
La doctora Sílvia Simon, directora de la C4D de la UdG, va destacar que “és la primera ruta autoguiada i permanent”, tot l’any, després d’altres experiències efímeres o transportables. De l’oficina de turisme, amb caràcter urbà, l’itinerari continua cap a l’escola Pedralta, l’església parroquial, la biblioteca, les restes de l’església paleocristiana i la plaça U d’Octubre –amb un homenatge a l’escriptora Mercè Rodoreda, que reposa al cementiri de Romanyà– i la de Mossèn Baldiri Reixac, on s’assoleix “la clau del tresor”. El recorregut, finalment, culmina davant de la Casa Màgica, el museu de Xevi, l’il·lusionista, que és un dels atractius de la població i tanca el cercle del circuit màgic.
Un recurs turístic
L’itinerari, de 2,1 quilòmetres, es pot completar en una hora, o hora i mitja a tot estirar, aproximadament. Està adreçat a tots els públics, tant grups d’amics com famílies o particulars, i en cada parada els participants hauran de superar diversos jocs d’enginy –com ara sobre el funcionament del calendari– i altres enigmes de lògica que els posaran a prova, trucs basats en determinades propietats matemàtiques com ara patrons i seqüències, que ofereixen resultats sorprenents als infants, però que també poden deixar els adults bocabadats. Fullet a banda, es recomana fer-la amb algun llapis o bolígraf per escriure, paper i tres monedes a mà –una de grossa, una de mitjana i una de petita.