El Parlament demana que el català sigui vehicular en tot el sistema educatiu
La moció de la CUP, que ha tingut el suport d’ERC, Junts i comuns, rebutja aplicar percentatges i augmentar les aules d’acollida
El Parlament de Catalunya torna a sortir en defensa del model d’escola catalana i insta el govern a “implantar la immersió lingüística i la vehicularitat del català en tots els centres educatius, sense exclusions”. Així consta en la moció de la CUP que ha aprovat la cambra aquest dijous, amb els vots a favor d’ERC, Junts i els comuns. La iniciativa també proposa que s’augmentin les aules d’acollida i evitar “els percentatges aplicats a les proporcions en l’ús escolar de les llengües”.
Una majoria àmplia del ple també ha reclamat a l’executiu que “incrementi la seva actuació adreçada que el català esdevingui, efectivament, llengua comuna i compartida per tota la comunitat educativa, i llengua vehicular en tots els espais i en totes les activitats en l’àmbit escolar i extraescolar”. Aquest últim punt també ha comptat amb el suport del PSC.
En defensa de la moció el diputat Carles Riera ha situat el debat “entre la immersió lingüística i el bilingüisme”. En aquest sentit, ha alertat del “retrocés continuat de la llengua catalana a l’escola” i ha defensat la “necessitat” de polítiques de discriminació positiva en favor del català. “La immersió és l’únic model que ens pot permetre assolir aquesta discriminació positiva”, ha sostingut.
Entre altres qüestions, el text aprovat també insta el Govern a “habilitar tots els recursos” perquè l’alumnat assoleixi la plena competència en català, castellà, aranès a l’Aran i com a mínim una tercera llengua.
En la mateixa línia de defensa del sistema d’immersió, el Parlament reclama “excloure” del sistema els models “basats o inspirat” en la conjunció, la doble vehicularitat, el bilingüisme o els percentatges, o dotar de recursos per ampliar les aules d’acollida.
Finalment, la moció defensa la necessitat d’una “estratègia coordinada amb la societat civil organitzada i les institucions educatives i culturals per tal de fer front als atacs sistemàtics contra el català i defensar el model d’escola catalana”.
En canvi, la cambra ha tombat el punt que instava a implantar un “projecte lingüístic compartit per tots els centres escolars” per combatre la segregació per llengua.
Al juliol passat, i davant l’ofensiva del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ordenés l’aplicació del 25% de castellà, el govern va aprovar un decret que regula com s’han de fer i avaluar els projectes lingüístics als centres, que s’afegia a la proposició de llei sobre l’ús i l’aprenentatge de les llengües oficials aprovat el juny i el decret per descartar els percentatges.
Rebutjada la moció de Vox
Per altra banda, la cambra ha tombat una moció de Vox que reclamava el reconeixement del castellà com a llengua vehicular a l’escola, la supressió del decret de llengües i del pla de promoció de la llengua catalana als centres d’educació o l’eliminació del requisit d’acreditació del nivell C1 de català per exercir la docència.