Només un de cada 4 alumnes d’ESO s’identifica amb la llengua catalana
El percentatge ha anat caient des del 2006, quan representava el 36,5% de l’alumnat
Tan sols un 27,5% utilitza el català “sempre o gairebé sempre”, quan fa dos anys la taxa era del 33%
El percentatge d’alumnes de quart d’ESO que afirma que el català és la seva llengua d’identificació és del 25,4%, una xifra que ha anat caient des del 2006, quan arribava al 36,5 %; el 2013 va ser del 31,5 % i el 2021 del 27 %.
Així consta en l’Estudi sociolingüístic de l’alumnat de quart d’ESO que la conselleria d’Educació ha fet públic aquest divendres i que ha recollit Efe. L’informe analitza les dades sociolingüístiques familiars i els usos lingüístics generals en el context escolar i en les activitats fora del centre d’aquests alumnes el 2022.
La mostra de l’anàlisi han estat 3.519 alumnes procedents de 54 instituts equilibrats per gènere, de manera que permet extrapolar els resultats a tota la població de quart d’ESO de Catalunya.
El text assenyala que els usos lingüístics entre aquests alumnes varien si l’àmbit d’ús és col·loquial o institucional. En l’àmbit més informal, és a dir, en la comunicació entre l’alumnat fora de classe, és on el català té una presència més baixa, juntament amb la comunicació entre l’alumnat dins de classe.
Segons el text, el 61% dels alumnes enquestats afirma que “mai o poques vegades” utilitza en català en contextos informals, mentre que el 2021 aquest percentatge va ser el 57%. Alhora, un 27,5% de l’alumnat assegura que utilitza el català “sovint o gairebé sempre”, mentre que el 2021 ho feia un 33%.
Professorat conscienciat
Quan l’alumnat s’adreça al professorat, com havia passat en les dues onades anteriors de l’estudi, la freqüència d’ús del català disminueix lleugerament si es compara amb l’ús que el professorat fa en adreçar-se als estudiants.
Segons els estudiants, l’ús del català dels professors en adreçar-s’hi ha augmentat, ja que el 2022, el 50,3% dels estudiants afirma que el professorat “sempre o gairebé sempre” es dirigeix als alumnes en català, mentre que el 2021 havia tingut aquesta percepció el 46,8%.
L’ús del català quan els alumnes treballen en grup no és generalitzat, ja que el 22% l’usa “sempre o gairebé sempre” el 2022 (un 0,6% més que el 2021) i el 12,2% diu que ho fa “sovint”, tot i que el 2021 eren un 13,6%.
D’això se’n desprèn, segons subratlla l’informe, que hi ha un “destacat” 33,8 %, més de 5 punts per sobre de l’any anterior (28,4%), que no parla “mai o gairebé mai” català quan realitza un treball en grup a l’aula amb altres companys, un percentatge que, sumat a la categoria “de vegades” representa un 53,2%, davant del 49,1% de l’any anterior.
Professor o companys
Aquestes dades mostren, a més, que malgrat trobar-se en l’entorn escolar, l’alumnat es comporta de manera força diferent segons si la comunicació s’estableix amb el professorat o amb els companys.
L’informe també descriu que el 35,5% dels alumnes de quart d’ESO fa menys de 5 anys que són al sistema educatiu català, cosa que impacta en els coneixements de català i de castellà d’aquesta població i en els usos que fan d’aquestes dues llengües.
El 44,6% d’aquests alumnes prové d’Amèrica Llatina, però creix molt significativament l’alumnat procedent d’Àsia, que passa del 6 % el 2021 al 20% i només l’1,8% ha nascut a d’altres comunitats autònomes, assenyala el text.
La conselleria ha dit que les interpretacions derivades de l’anàlisi d’aquestes dades pretenen ser útils per a la millora de la pràctica pedagògica als centres i, alhora, proporcionar als responsables de les polítiques educatives informació útil per a la presa de decisions sobre el conjunt del sistema educatiu.