educació
Més personal, codocència amb grups reduïts i estabilitzar plantilles, entre les 18 mesures del grup d’experts
El Grup Impulsor de Millores Educatives, creat arran dels mals resultats de l’informe PISA, ha entregat aquest dimecres a la consellera d’Educació, Anna Simó, el document amb les propostes. L’informe identifica sis línies d’acció que es concreten en 52 actuacions i 154 mesures per a implementar a curt, mig i llarg termini. El grup d’experts ha identificar les 18 mesures més urgents que consideren s’haurien d’implementar a l’inici del curs que ve, 2024-2025, entre les quals hi ha incrementar el personal docent per poder fer més codocència, treballar en grups reduïts i abaixar ràtios; definir els aprenentatges bàsics per a cada cicle d’infantil, primària i secundària; augmentar el personal de suport no docent; definir un marc de referència per a l’aprenentatge de la comprensió oral i matemàtiques; estabilitzar els equips en centre d’alta complexitat amb un sistema d’incentius, limitar un percentatge màxim de renovació de plantilla, menys burocràcia, potenciar la formació, revisar la formació dels docents que s’incorporen al sistema educatiu i augmentar les aules d’acollida.
Entre les divuit mesures prioritàries també demanen promoure un pacte nacional per a la inclusió i l’equitat, dedicar un mínim del 6% del PIB a educació abans del 2029, facilitar la coordinació entre docents, millorar la comunicació amb les famílies, afavorir la tutoria compartida a l’ESO, i avançar cap a una educació a temps complert, com també van fer Portugal, Irlanda i Alemanya arran també d’uns mals resultat de PISA.
La consellera d’Educació, Anna Simó, s’ha compromès a analitzar la proposta amb celeritat per concretar en unes setmanes l’encaix normatiu de les mesures, el cost i el calendari. Simó ha recordat que en els pressupostos del 2024 es contempla una partida de 50 milions destinada precisament a aquest objectiu.
En la roda de premsa posterior a l’entrega del document, el coordinador del Grup Impulsor de Mesures per a la Millora Educativa, Jesús Vinyes, ha remarcat que no han donat “receptes màgiques”, tot avisant que els resultats es veuran a llarg termini perquè “en educació mai cap acció té resultats immediats”. “La situació és complexe però el sistema educatiu té capacitat de millorar i revertir els resultats”, ha reblat.
El Grup Impulsor està format per divuit persones, que durant els últims mesos han fet diverses reunions plenàries i en petit grup, a més de reunir-se amb 31 persones del sector, dotze grups d’interès, comunitats educatives d’arreu del país, la comissió d’Educació del Parlament i el Consell d’Educació de Catalunya.
Totes les mesures s’han decidit per consens i quan hi havia dubtes o sense evidències concretes, s’ha decidit proposar un estudi per acabar decidint sobre la qüestió. Entre aquestes mesures s’ha inclòs estudiar la recuperació o no de la sisena hora amb l’objectiu d’aconseguir una equiparació horària en tots els centres escolars de Catalunya, ja siguin públics o concertats, per buscar l’equitat educativa.
Des del grup d’experts s’ha remarcat com a mesura prioritària aconseguir un “acord, contracte social o pacte de país” per a la millora i l’estabilitat del sistema educativa. A més, Vinyes ha insistit en què el sistema educatiu català “necessita assossegament i pausa”, una mica de tranquil·litat, deixar de ser el focus dels debats.