Educació

EDUCACIÓ

L’Alta Ribagorça impulsa el projecte Patis Coeducatius en escoles i instituts

Que els infants i joves puguin créixer socialment i emocionalment és l’objectiu del projecte Patis Coeducatius a l’Alta Ribagorça, que vol implicar diversos centres escolars de la comarca i que per primer cop se centra en el treball conjunt, des de l’etapa infantil fins a secundària en un projecte comú, implicant-hi tota la comunitat educativa. El projecte pioner neix arran de la Taula de Salut d’Infància i ha estat liderat i finançat pel Consell Comarcal, amb la col·laboració del Centre de Recursos Pedagògics de l’Alta Ribagorça. Un equip tècnic format per especialistes en coeducació de la consultoria en perspectiva ha guiat tot el procés i ha redactat els informes diagnòstics que han permès fer una fotografia fixa dels patis i una proposta d’àmbit comarcal.

Durant dos cursos, un equip de psicopedagogues ha implicat tots els agents per repensar els espais escolars i educatius en els quals es produeixen les interaccions entre l’alumnat per tal d’aconseguir que siguin indrets no excloents i estimulants per a totes les persones que els transiten. Alumnat, professorat i famílies han treballat, s’han format i han creat grups d’observació directa que han permès recollir dades de l’estat dels patis tant en l’àmbit físic com funcional i relacional. L’alumnat dels diversos centres s’ha involucrat en aquesta tasca, amb l’acompanyament del professorat implicat. En el cas de l’institut El Pont de Suert, alumnat i professorat s’han unit per crear una comissió de coeducació que ha liderat el procés de reflexió i diagnosi dels espais comunitaris del centre, sempre sota l’assessorament de l’equip tècnic. Segons explica Maite Ojer, una de les psicopedagogues, a partir de les diferents diagnosis obtingudes l’alumnat expressa les seves opinions i desitjos pel que fa a l’organització i gestió dels seus espais d’interacció. Així, s’han entrevistat els nens i nenes per poder recollir les seves idees sota el lema El pati somiat. La diversitat dels centres implicats, que abasta alumnes des dels 0 fins als 18 anys, és una de les característiques més singulars del projecte. Una font al pati per beure i per jugar, xarxes a les porteries, troncs i jocs d’equilibri, espais que convidin a la tranquil·litat, tenir plantes per cuidar o repintar les pistes de bàsquet són alguns dels exemples de com es poden transformar espais sense gaires inversions. Ara caldrà que els ajuntaments, propietaris d’aquests espais, s’hi impliquin per poder fer realitat els somnis de grans i infants buscant línies de finançament per executar els canvis. El projecte s’ha presentat als centres educatius escola Vall de Boí de Barruera, escola Vidal i Abad de Vilaller i llar d’infants Vall de Boí. Demà serà el torn de la llar d’infants Blauet, l’escola Ribagorçana del Pont de Suert i l’institut El Pont de Suert.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.