Educació

José Luis Duran

Director de l’Institut Escola del Treball de Barcelona

“Cada cop més famílies trien l’FP com a primera opció”

“Si volem crear vocacions en els sectors en què hi ha molta necessitat, ho haurem de fer ja a primària”

“La idea que un títol universitari és igual a reconeixement social i èxit laboral és falsa en alguns casos”

Per què les nenes no poden ser soldadores, tècniques en mecatrònica o fusteres?

L’ Escola del Tre­ball de Bar­ce­lona té més de 110 anys d’història i és el cen­tre de for­mació pro­fes­si­o­nal més gran de l’Estat, amb uns 3.200 alum­nes, 300 tre­ba­lla­dors i 110 cur­sos de deu famílies pro­fes­si­o­nals, des de pro­gra­mes de for­mació i inserció (PFI) fins a estu­dis de màster.

Com heu vis­cut l’evo­lució de l’FP en els últims anys?
De manera posi­tiva. Està arri­bant a la soci­e­tat que l’FP és un ense­nya­ment que dona mol­tes opor­tu­ni­tats d’inserció labo­ral i que té un ves­sant de recu­pe­ració de l’alum­nat que no es troba a gust en ense­nya­ments molt teòrics. La soci­e­tat s’està ado­nant que la idea que un títol uni­ver­si­tari és igual a reco­nei­xe­ment social i èxit labo­ral és falsa en alguns casos. La fina­li­tat prin­ci­pal de l’FP és l’accés al món labo­ral, però cada cop hi ha més iti­ne­ra­ris i hi ha un per­cen­tatge impor­tant d’estu­di­ants de grau supe­rior que con­ti­nuen cap als estu­dis uni­ver­si­ta­ris. Cada cop més famílies trien l’FP com a pri­mera opció i cada cop més alum­nes apos­ten per cicles for­ma­tius.
Amb tot, encara hi ha qui creu que falta molt per fer.
Com en tot, hi ha coses a solu­ci­o­nar. Tenim una estruc­tura pira­mi­dal que s’ha de can­viar. Per cada titu­lat uni­ver­si­tari que està en un coman­da­ment, hi ha pocs tècnics supe­ri­ors a sota. S’ha de can­viar i això inclou la via de l’FP.
Fal­ten pla­ces públi­ques?
No fal­ten 31.000 pla­ces d’FP, pot­ser en fal­ten unes 5.000. Les dades s’han d’ana­lit­zar i saber com es pot ali­near la demanda de les empre­ses amb l’oferta de pla­ces. Tenim pla­ces d’FP bui­des amb molta demanda del tei­xit pro­duc­tiu. És el rovell de l’ou, fer polítiques públi­ques, saber quina és la pri­o­ri­tat i qua­drar l’oferta amb la demanda.
És impor­tant l’ori­en­tació?
Tenim molts sec­tors amb falta de voca­ci­ons, i la vocació no es genera a quart d’ESO ni a bat­xi­lle­rat. Si volem gene­rar voca­ci­ons en els sec­tors en què hi ha molta neces­si­tat, ho hau­rem de fer ja a primària. I també entre les nenes. Per què no poden ser sol­da­do­res, tècni­ques en mecatrònica o fus­te­res? Neces­si­tem crear voca­ci­ons entre les nenes.
Aquest curs, ja tota l’FP és dual.
El canvi prin­ci­pal és que l’alumne va a fer l’estada a l’empresa el pri­mer curs, amb menys pre­pa­ració, i l’empresa té un rol de cofor­ma­dora. És un canvi de para­digma tant per als cen­tres com per a les empre­ses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia