Educació

Canet de Mar

Del tèxtil a l'aeronàutica

L'escola de teixits de punt deixa enrere la docència per guanyar terreny com a centre tecnològic del tèxtil amb projectes punters en el camp de la medicina o l'automoció

En el sector de l'automocióun 80%
del vehicle té components tèxtils

Els alumnes que han estudiat a l'escola de teixits de Canet de Mar i no s'han examinat del projecte de final de carrera tenen una darrera oportunitat. El centre, adscrit a la Universitat Politècnica de Catalunya, va decidir tancar portes el 2006 i al juny farà la darrera convocatòria per examinar-se. El de Canet de Mar era l'únic lloc específic en el gènere de punt, dels quatre centres tèxtils que hi havia a tot l'Estat espanyol. En els darrers anys, però, la transformació del sector, amb la davallada del nombre d'empreses dedicades al tèxtil, va fer disminuir la demanda d'estudiants. Primer va tancar l'escola de Béjar, després el centre del Maresme i finalment la d'Alcoi. Només es manté l'escola de Terrassa, que com Canet depèn de la Diputació de Barcelona.

Noves oportunitats

Des del 2008 els professors de l'escola de teixits –en són onze– van deixar les aules per passar a ser tècnics de recerca. Ho fan dirigits pel centre tecnològic Cetemmsa, que està ubicat al Tecnocampus de Mataró. Tal com explica el director, Miquel Soler, la conversió va ser una bona manera d'aprofitar els coneixements i la maquinària que hi havia a Canet per buscar noves oportunitats en sectors ben diversos. Això és el que fan: investigar en tecnologia i aplicacions tèxtils per a diferents empreses que s'han convertit en els seus clients. Soler explica que són projectes a llarg termini com el que porten fent per al sector aeroespacial. Han aconseguit un material en què el teixit es barreja amb fibra de carboni i resines. El resultat, segons diu, és òptim, ja que pesa poc i això redueix el consum de carburant al mateix temps que és tant o més resistent que l'alumini. Tot i això, hi continuen treballant per reduir-ne el pes i millorar-ne la resistència.

Els alumnes d'ESO que visiten l'escola de teixits queden sorpresos de la importància del tèxtil a la societat. “Els obrim els ulls quan els expliquem que no només és la roba i que sense el tèxtil no podrien viure”, diu Soler. Pel director aquesta afirmació no és cap exageració ja que, més enllà del vestir, molts dels elements del nostre entorn són fets amb teixits: en el sector de l'automoció un 80% del vehicle té components tèxtils i també es poden trobar teixits que funcionen com a aïllants tant a carreteres com a edificis.

D'altres projectes que han tirat endavant el 2010, un total de divuit, estan relacionats amb el camp de la medicina o la rehabilitació. Amb l'Institut Guttman treballen per instal·lar sensors als teixits i poder registrar els moviments que fan els pacients. Altres aplicacions els permeten controlar el ritme respiratori. També investiguen en teixits conductors de la calor per aplicar a roba de malalts o per fer més confortables els seients dels automòbils.

Amb aquesta nova etapa, l'escola de teixits s'està convertint en un centre de transferència tèxtil que, tot i els grans projectes, continua assessorant les empreses tèxtils de la comarca. Durant l'any passat van fer informes tècnics per a 25 empreses sobre algun dels seus teixits. El volum de feina, però, passa per mirar més enllà del teixit de fil i i buscar-li noves aplicacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.