Educació
LUZ GIL I VILLANUEVA
DIRECTORA DEL CENTRE OCUPACIONAL TOLA
”Hem d'estar contentes per poder continuar”
El Centre Ocupacional TOLA tornarà a obrir les portes el pròxim mes de setembre, tot i que es troben, pràcticament, en la mateixa situació que al mes de març. Després de fer tots els pagaments pendents i a falta de rebre el 40% restant de la subvenció per part de Conselleria, la cooperativa sense ànim de lucre ha demanat suport al Govern Municipal, un recolzament aprovat en una moció unitària al mes de juliol.
Començant per lo important, quina és la situació en que es troba el TOLA ara mateix?
Doncs, fa uns dies que hem rebut el 60% de la subvenció que la Generalitat ha de donar-nos per a l'any 2012. El tema de les subvencions sempre ha anat amb un retard d'uns tres o quatre mesos, però enguany s'ha allargat fins a la meitat de juliol. I, clar, una entitat sense ànim de lucre —com és el TOLA— no té liquiditat per fer front a tants mesos sense diners. Tenim un fons per poder anar pagant fins al mes de març, però portàvem ja tres mesos més sense pagar proveïdors, neteja, nòmines... Per exemple, els nostres sous (només dels tres primers mesos de l'any) els hem pagat amb una pòlissa de crèdit que ens van concedir a nosaltres mateixa, com a treballadors, avalats pels nostres propis béns.
Torneu a la mateixa situació perquè comença setembre i necessiteu l'altre 40% que us resta rebre?
Clar, el 40% que resta s'ha de rebre en setembre (normalment ha sigut així) però enguany ningú sap donar respostes i, tenint en compte el retard del primer pagament, som conscients que potser els diners que ens falten no els cobrarem fins els últims mesos de l'any.
Quina és la situació de la resta de centres ocupacionals del País Valencià?
Estem pràcticament tots en la mateixa situació, encara que nosaltres ara hem rebut uns diners pels que molts altres centres continuen lluitant. Hem de dir també que els centres ocupacionals pertanyem a Serveis Socials i no a Educació, és un altre tema, però, com estem veient, tots els àmbits estan afectats.
Creu que ha influït la pressió (manifestacions, mitjans de comunicació...) per què la Generalitat haja fet efectiu el pagament del 60% de la subvenció?
No podria saber-ho. Mai podrem saber si ens hagueren pagat igualment en la mateixa data sense haver pressionat, però jo crec que alguna cosa ha tingut a veure perquè, com ja hem dit, encara n'hi ha molts centres sense rebre un sol euro. Potser el TOLA haguera sigut un d'aquestos centres o potser haguérem cobrat el mateix dia... Si és de veres que, a nosaltres ens dona més tranquil·litat i satisfacció haver estat fent coses i reivindicant allò que és nostre. També es cert que moltes vegades dona més por pressionar... però nosaltres no ho hem fet per això, ho hem fet perquè la societat conegués el funcionament d'estos serveis que, en la majoria de casos, s'ignora.
Quins són els arguments de la Generalitat?
No donen massa explicacions però, quan preguntes en Conselleria, et diuen que està tot prioritzat en Hisenda, que ells ja no poden fer res, i en Hisenda et diuen que a ells els arriben uns diners i els van repartint com poden i volen...
Què passarà d'ací endavant? Obrireu al setembre?
Sí, clar, el centre obrirà les portes al mes de setembre. El problema és que nosaltres ja tenim una subvenció concedida i ja sabem els diners que ens corresponen enguany. Aleshores, nosaltres ja ens hem compromès perquè tenim un contracte amb Conselleria i hem de donar eixe servei pel qual rebem la subvenció, no podem deixar de donar-ho. Al contracte tenim els diners que ens van a donar però no ens diuen quan ens els donaran, doncs ells no estan —legalment— incomplint res.
El servei el doneu... però, en quines condicions?
Ací és d'on ixen les protestes. Nosaltres quan ens queixàvem ho fèiem per les condicions en que estaven donant el servei als usuaris. Perquè, per exemple, si no puc fer-me càrrec del pagament de la llum, no puc encendre l'aire condicionat. Doncs, nosaltres donem el servei però no en perfectes condicions.
I, per exemple, retallar en alguns serveis, com podria ser el menjador... vos ho plantegeu?
Clar, això és una opció. Este any seria molt precipitat perquè setembre ja està ací, comencem el dia 3... però mirant al pròxim any hem d'anar pensant on podem retallar perquè tampoc sabem com estaran les coses en gener de 2013.
Els usuaris del centre fan algun tipus de pagament mensual?
Si, la Conselleria els cobra a cada usuari 18 euros al mes, l'únic que no està inclòs és el transport fins al centre. Uns venen en autobús, uns altres en tren, alguns els porten els propis pares... La resta ho subvenciona la Conselleria, al menys fins enguany.
La subvenció que rep el centre és general o individual per cada usuari? Depèn de la minusvalidesa que té cada usuari?
És general. Rebem una subvenció en general per cobrir les necessitats dels 80 usuaris i els 16 treballadors que té el TOLA. Pel moment el grau de minusvalidesa no influeix, encara que s'ha fet un estudi i una valoració amb la Llei de Dependència i potser que l'any que ve es pague un preu diferent depenent del grau i el nivell de dependència. Per al 2013 està tot molt en l'aire perquè no sabem quants diners ens donaran, si es mantindrà tota la plantilla.
Heu demanat ajuda al Govern municipal?
El TOLA no és un servei municipal, pel que l'Ajuntament no té cap obligació amb nosaltres. Tot i això, enguany hem anat als plens municipals, hem fet la manifestació... i el que els demanàvem a ells, principalment, era que ens acompanyaren a Conselleria, a reunions amb la directora general, sobre tot com un recolzament més. També els hem demanat que econòmicament ens ajuden amb qualsevol aval, préstec o subvenció municipal per als mesos que no podem cobrir despeses i continuar funcionant. Nosaltres al ser una cooperativa sense ànim de lucre (de 14 persones) no podem anar acumulant diners, per això la nostra falta de liquiditat, no podem tindre beneficis, tot el que ens arriba hem de gastar-ho.
Havíeu viscut aquesta situació amb anterioritat durant els trenta tres anys que el centre està obert?
No, la veritat és que tot el que està passant ha sigut molt “atípic”. Mai ens havien dit “no n'hi ha previsió de pagament” des del mes de març. Per això varem manifestar-se, varem moure's per demanar ajuda, etc. Jo treballe ací des de fa trenta anys i hem passat mals moments, però el màxim de temps que havíem estat sense cobrar eren 4 mesos, enguany han sigut més de sis.
Com a directora d'un dels centres ocupacionals més grans del País Valencià, què vols dir a la societat que vos a recolzat en aquestos últims mesos?
Vull dir que, malgrat que aquestos últims mesos han sigut molt reivindicatius, la gent també ha de recordar que nosaltres treballem a diari les habilitats socials, la integració en la societat, els esports (fem bàsquet, atletisme, senderisme...), els tallers de sexualitat... i que, malgrat tot el que hem passat, els professionals han continuat venint tots els dies a treballar per tal de donar el servei als usuaris el millor que hem pogut entre tots. Estic molt contenta perquè ara sabem ben bé el recolzament que tenim per part dels familiars, dels veïns, dels Instituts i Col·legis municipals (amb els quals tenim programes en comú) de tota la societat en general i del poble de Silla. Però sobretot, hem d'estar contents per poder continuar i no tant per haver rebut una cosa que, al cap i a la fi, és nostra, ens correspon. Ara, m'agradaria que, en lloc d'eixir al carrer a reivindicar-nos, la gent vinga a veure'ns i a conèixer com treballem. I en setembre, si és necessari, seguirem en peu de guerra.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.