Educació

Educació

Programar és de criatures

El primer club de programació de la demarcació s'ha creat a l'institut escola de Besalú

Els promotors de ‘code clubs' sostenen que aquest aprenentatge ajuda a desenvolupar el pensament creatiu i la lògica

Alumnes de cinquè i sisè de primària de l'institut escola Vilarrasa, de Besalú, estan aprenent a crear programari informàtic. De les classes, gratuïtes i dirigides per voluntaris, se'n diu code club (club de codi o club de programació), una iniciativa sorgida tot just l'any passat a la Gran Bretanya i que s'està expandint ràpidament a molts països. L'institut escola de Besalú i un centre d'ensenyament de l'Arboç del Penedès són els primers d'aplicar-ho a Catalunya. Al marge de l'aprenentatge en si, els clubs de programació pretenen esdevenir una eina perquè les nenes i els nens de 9 a 11 anys desenvolupin el pensament creatiu, resolguin millor els problemes i adoptin un raonament lògic, segons expliquen els seus promotors.

Els professors del code club del centre d'ensenyament garrotxí són Mireia Dosil (professora d'institut) i Sergi Valverde (enginyer informàtic), dos besaluencs que van entrar en contacte amb les fundadores del primer code club i que miren d'introduir-ho a Catalunya. En proposar-ho a l'institut escola Vilarrasa, van obtenir una resposta entusiasta, tant de la direcció com de les famílies de la mainada. S'hi van apuntar 26 alumnes i han hagut d'organitzar dos torns, d'una hora setmanal. El material didàctic que utilitzen a les primeres classes és l'Scratch, un programari per a nenes i nens elaborat per l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT), que ha estat traduït al català pels mateixos Dosil i Valverde. Més endavant, tractaran de la programació web amb HTML i CSS i, al final de tot, aprendran el llenguatge Python. De moment, i atesa l'edat dels alumnes, el programari que elaboren consisteix en jocs, de més o menys complexitat segons la capacitat de cada nena o nen. “És formidable la facilitat i la rapidesa amb què aprenen, però no ens ha sorprès, perquè sabem que a aquestes edats són unes esponges”, diuen els professors. Per poder completar un programari, els alumnes primer han de comprendre l'estructura bàsica en què es fonamenta i això els obliga a adquirir-ne una visió global. “En lloc de focalitzar l'aprenentatge en un aspecte concret, l'expandim en tots els aspectes tècnics que l'envolten”, descriuen els pioners del code club a Catalunya. La combinació de ser una classe voluntària i tractar una matèria que els agrada dóna com a resultat una estona d'aprenentatge molt distesa, tal com va poder comprovar dimecres passat aquest cronista. “És fonamental que ens ho passem bé”, consideren els dos professors besaluencs, que hi afegeixen: “La mainada ve al final d'una jornada que potser ha estat dura i estan cansats. Per tant, ho hem d'enfocar com si fos un joc.”

A través del lloc codeclubcat.org s'està difonent el projecte. Diversos centres d'ensenyament ja s'han interessat per la iniciativa de Dosil i Valverde, i això fa pensar que aviat hi haurà code clubs en molts més llocs del país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.