Un de cada tres instituts del Maresme estrenaran aquest curs el llibre digital
Només dos centres de la comarca, l'IES de Pineda i l'IES de Malgrat de Mar, faran servir únicament ordinadors portàtils
Al marge dels dos instituts de Pineda i Malgrat que implantaran el llibre digital a totes les assignatures, n'hi haurà sis més a la comarca on coexistiran els dos sistemes: el llibre de text tradicional i l'ordinador portàtil. Es tracta de l'IES de Palafolls, el d'Alella, el de Serra de Marina de Premià de Mar, el Jaume Almera i l'Institució Escolar Sant Jordi de Vilassar de Dalt i el SES de Teià. Segons el director de Serveis Territorials del Maresme i el Vallès Oriental, Josep Maria Fernàndez, d'un 25% a un 30% dels centres introduiran les noves tecnologies a les aules. Per poder tirar endavant el desplegament digital, el departament ja ha dotat els centres amb ordinadors, material audiovisual, pissarres interactives i connexió a internet.
Aquesta és una de les principals novetats que portarà aquest curs escolar, en el qual només està previst que s'estreni un sol equipament totalment nou: l'IES de Cabrils. Malgrat això, hi haurà municipis com ara Mataró o Vilassar de Dalt que posaran en marxa edificis nous però de substitució i d'altres com ara Arenys de Munt, que culminarà l'ampliació de l'escola Sobirans, amb dues línies. Per a Josep Maria Fernàndez aquest serà també el curs en el qual es podran veure algunes de les accions previstes en la nova llei d'educació com ara el pla experimental de llengües, que preveu avançar l'aprenentatge de l'anglès a P4 o impartir matèries, fora de les lingüístiques, en aquest idioma. Al Maresme el nombre de centres que participen d'aquest pla són un total de 42, dels quals 35 són de primària i 7, de secundària.
A la comarca, com a molts altres territoris, s'ha detectat que la matricula s'ha estancat després d'anys amb increments frenètics. En aquest sentit, el director de Serveis Territorials ha destacat que el nombre d'alumnes estran-gers se situa, de moment, en uns percentatges –el 12%– molt semblants als de cursos anteriors. Ja sigui per la situació econòmica de crisi, el cert és que segons Fernández, s'ha notat un cert interès pels cicles de formació professional, amb més matriculacions que d'altres anys. En aquest sentit, fins ara ja hi ha inscrits 2.528 alumnes al Maresme, un fet que ha obligat a ampliar alguns grups, com ara a Premià de Mar i a Mataró, i a crear-ne també de nous, com ara a Alella, sobre comerç enològic; a Pineda, sobre atenció sociosanitària i educació infantil, i també a la capital.
Mataró, sense barracons
Mataró deixarà de tenir aquest curs barracons als centres educatius. La regidora Conxita Calvo va explicar ahir que l'estrena del CEIP Maria Mercè Marçal, a la riera de Figuera Major, farà desaparèixer els darrers mòduls. Tot i això, el curs també està marcat per la inauguració d'altres equipaments com ara el CEIP Montserrat Solà, que fins ara funcionava en instal·lacions provisionals. A banda de la formació reglada, a la ciutat també es posaran en marxa dos serveis més: d'una banda l'Escola Municipal de Música, i de l'altra, el Centre de Formació Permanent Tres Roques. Tot i que l'Ajuntament havia fet una previsió d'augmentar una línia més de P3 a l'escola Torre Llauder, Calvo va admetre que, ara per ara, no serà necessària i a la ciutat es mantindran els 58 grups existents. Pel que fa a la secundària, sí que s'ha hagut de crear dos grups nous de primer d'ESO per cobrir tota la demanda: un a l'institut Thos i Codina i l'altre al Meritxell.
Frau en l'escolarització
Per primer cop, la comissió d'escolarització de Mataró ha rebut dues denúncies per possibles fraus en la preinscripció escolar. Segons la regidora d'Educació, Conxita Calvo, van ser persones particulars les que van interposar les queixes en les quals s'assegurava que fins a vuit famílies havien falsejat el seu domicili per guanyar punts i obtenir una plaça en un centre determinat. Després d'estudiar la història del padró d'aquestes famílies i de les comprovacions del domicili, la regidora va assenyalar que només en un cas s'ha admès el frau i ja s'ha procedit a corregir-ho traient l'alumne de la plaça que se li va adjudicar. En dos casos la comissió continua tenint «dubtes raonables» i encara no ha determinat què fer, i en la resta s'ha comprovat que no hi ha indicis per canviar la plaça assignada. «Aquesta no és la via que s'ha de seguir perquè es lesiona a terceres persones d'una manera molt gran i es produeix neguit i inseguretat en les famílies», va afegir-hi Conxita Calvo.