Educació

El front anti-Lomqe posa les revàlides en el punt de mira

Rigau espera els governs autonòmics per impulsar l'aliança contra la llei Wert

Méndez preveu més diàleg

Ensenyament aposta per un “compliment administratiu” de la reforma educativa

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, té el telèfon a punt per convocar els seus homòlegs de la resta de l'Estat a una reunió per tractar com minimitzar l'impacte de la llei Wert, que el curs que ve ja s'aplicarà a tota la primària i als cursos senars de secundària i desactivar la principal amenaça: les revàlides de secundària. De moment, Rigau ja ha iniciat contactes amb diversos representants de comunitats autònomes no governades pel PP i està a l'espera que s'acabin de formar els nous executius autonòmics sorgits de les eleccions del 24 de març.

La idea és fer un front comú de les dotze autonomies per minimitzar o ajornar la implantació de la llei Wert amb dos arguments principals: la manca de temps per aplicar una reforma que ja s'ha hagut d'alentir en alguns punts, i el fort rebuig social que desperta a l'Estat on, tal com va recordar recentment Rigau, el 75% de la població viu en territoris hostils a la llei.

Fins ara, Ensenyament ha optat per manifestar la seva oposició a la Lomqe i fer-ne una aplicació light que respecti el model pedagògic del govern i “compleixi administrativament” els seus preceptes. L'exemple més clar és l'assignatura de coneixement del medi, a primària, que es continua fent com fins ara, encara s'avaluï de manera separada (ciències socials i ciències naturals) perquè la llei Wert les considera matèries diferents. Una cosa semblant passa amb la distribució d'hores de les diferents llengües que imposa la Lomqe. A l'hora de concretar el currículum, Ensenyament pot unificar els continguts lingüístics en una mateixa dotació horària perquè català i castellà tenen estructures comunes i, després, es pot distribuir el temps com més convingui.

Les comunitats autònomes, amb les competències en educació transferides, tenen un ampli marge de maniobra a l'hora de decidir els continguts que han d'estudiar els alumnes. Fins i tot les escoles i instituts, en virtut de la seva autonomia de centre, tenen camp per córrer per fer i desfer. Els inspectors, que són els qui vetllen, entre altres coses, pel compliment del currículum, també són funcionaris de les comunitats autònomes.

El problema sorgeix quan el govern espanyol s'empesca les revàlides de quart d'ESO i de segon de batxillerat, que obliguen tots els alumnes de l'Estat a estudiar unes mateixes matèries per graduar-se.

Les proves es posaran en marxa el curs 2016-2017, però no tindran efectes acadèmics fins al curs següent. Aquest calendari dóna prou marge de temps a les forces polítiques contràries a la Lomqe (gairebé totes) per derogar la llei Wert si el PP perd la majoria absoluta en les properes eleccions estatals, tal com es van comprometre a fer, o, si més no, a suprimir-ne les parts més controvertides.

La prova més evident de la fragilitat de la llei Wert és el fet que, després del primer curs d'implantació de la norma (a primer, tercer i cinquè de primària), les escoles continuïn funcionant amb els mateixos llibres de text que feien servir fins ara. Fins i tot les comunitats governades pel PP, com la de Madrid, van decidir reutilitzar aquest material amb l'argument d'evitar una despesa extraordinària a les famílies.

El nou ministre, Íñigo Méndez de Vigo, s'ha mostrat obert al diàleg amb les autonomies. Méndez va garantir que es trobarà aquest juliol amb les autonomies i tot el sector educatiu per comprovar quin “marge de maniobra” hi ha en l'aplicació. Tot i això, també va insistir que “la llei i les dates s'hauran de complir”.

LES DATES

2015-16
La Lomqe
entra en vigor a primer i tercer d'ESO i a primer de batxillerat de secundària i a tota la primària.
2017-18
Les revàlides
de quart d'ESO i de segon de batxillerat, implantades el curs anterior, tenen efectes acadèmics.

LA XIFRA

12
comunitats
autònomes tenen governs contraris a la Lomqe des del maig passat, sobre un total de disset.
Les claus

Currículum per competències per esquivar la llei

R. G. A

El Departament d'Ensenyament va aprovar fa uns dies el decret del currículum de primària i només falta enllestir els darrers tràmits legals i administratius per fer el mateix amb el de secundària. Es tracta d'uns currículums basats en l'aprenentatge per competències, més que no pas en la memorització de continguts propi de l'ensenyament tradicional.

Temari exhaustiu

Aquest nou enfocament pedagògic, més en línia amb
la filosofia d'avaluacions internacionals com les proves internacionals PISA, és, precisament, el que pot permetre a Catalunya esquivar els exhaustius temaris de la llei Wert.

Eina de control

Amb el desenvolupament dels currículums en mans de les comunitats autònomes,
el govern estatal no pot intervenir en els continguts
de les matèries fins que els territoris hagin aprovat el decret corresponent. Un cop els territoris han fet aquest tràmit, el ministeri podria impugnar-lo si considera que no s'ajusta al temari que ha imposat per llei i que controla
a través de les revàlides, la
clau de volta de tot plegat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia