Els professors universitaris que investiguen ensenyen millor segons un estudi de la UJI
La recerca es pot tornar en contra de l'ensenyament quan és excessiva
Una major producció investigadora està associada amb una major qualitat docent. És la principal conclusió d'un estudi elaborat per investigadors del Laboratori d'Economia Experimental la Universitat Jaume I (UJI) de Castelló i la Universitat Complutense de Madrid (UCM), en el qual han participat 604 professors.
L'estudi, publicat en Applied Economics, revela que, de mitjana, els professors que investiguen imparteixen un 21,5% més de classes que els que no ho fan. A més, dos terços dels docents podrien millorar el seu ensenyament si realitzaren més recerca.
Els participants procedien de 25 departaments de les àrees d'humanitats, ciències socials, econòmiques, gestió, ciències naturals i enginyeries de la Universitat Jaume I.
L'estudi, va incloure 69 variables de fonts oficials per a mesurar els índexs d'ensenyament, tasques administratives i recerca dels docents. Un d'aquests índexs és Teachqual, amb el qual els estudiants van avaluar la qualitat de l'ensenyament en una escala de 0 a 9.
La recerca es va quantificar amb Researchl, entre altres indicadors, que dóna un valor a la recerca publicada en funció de la qualitat de les revistes científiques en les quals aquesta apareix.
El treball també revela com la recerca es pot tornar en contra de l'ensenyament quan és excessiva, en consumir la major part del temps i energia del docent.
Per àrees, els professors del Departament d'Educació van aconseguir els millors resultats, i entre sexes van ser les dones les que van registrar una docència de més qualitat. Elaborar llibres i material multimèdia també va beneficiar a l'ensenyament, però no ho van fer els cursos de millora pedagògica en els quals van participar els professors.
El Decret baixa la qualitat
L'estudi reflecteix que el Reial decret 14/2012 —de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu— va reduir la qualitat educativa 0,75 punts sobre 10, en disminuir la càrrega docent dels investigadors consolidats però augmentar-la en la majoria dels professors.
Com a conclusió, els autors proposen que l'organisme avaluador del professorat, l'ANECA, incentive la qualitat docent com fa amb la recerca.