Educació

Recerca

L'institut Baix Empordà explora el Banc Audiovisual del Memorial Democràtic

Divulgar la memòria oral

Alumnes de 4t d'ESO de l'institut palafrugellenc aprofiten testimonis enregistrats per fer un noticiari del període d'entreguerres

L'experiència marcarà el camí a altres centres

Algunes entrevistes a palafrugellencs eren d'alumnes de l'institut i ara en preparen més

El Banc Audiovisual de Testimonis (BAT) orals del Memorial Democràtic és un petit tresor amb més de 400 vídeos enregistrats i publicats en què ciutadans d'arreu de Catalunya narren les seves experiències quotidianes durant la Segona República, la Guerra Civil, la dictadura, l'exili o la Transició. El seu responsable, l'historiador Gerard Corbella, explicava ahir que en total –sumant-hi les entrevistes encara no processades– disposen d'un miler de testimonis vivencials de gran valor, el segon arxiu de memòria oral més gran que existeix a Europa. Però, al marge de la seva existència, encara no hi ha cap projecte pedagògic que, per exemple, permeti que es descobreixi als centres educatius.

Amb aquesta finalitat pedagògica, l'institut Baix Empordà de Palafrugell serà l'escenari, durant el present curs escolar, d'una prova pilot en què 26 estudiants de 4t curs de secundària aprofundiran en l'arxiu d'enregistraments amb l'objectiu d'elaborar un noticiari audiovisual sobre el període comprès entre la primera i la segona guerra mundial. La feina a l'aula, encapçalada pel professor José Manuel Rodríguez i seguida de prop per la investigadora de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Janine Sprünker, servirà per desenvolupar una estratègia perquè estudiants de secundària d'altres centres puguin nodrir-se de les fonts del banc i en treguin profit.

Sprünker destacava que el projecte de recerca, que han centrat en un període “complicat” pels escassos testimonis, es guiarà pel paradigma de la “investigació-acció”, en què el material teòric sorgirà a partir de l'experiència pràctica. Els alumnes podran fer servir fonts bibliogràfiques de suport sobre el període i, a més, Rodríguez explicava que alguns estudiants ja han començat a proposar entrevistes complementàries a familiars i coneguts –com ara avis i gent gran– que poden complementar els testimonis del banc, i tampoc no es descarta que algunes fonts pugui enriquir el conjunt del banc oral. També s'han trobat que algunes entrevistes de batxillerat a Palafrugell van ser fetes per alumnes de l'institut, de manera que els materials íntegres dels veïns també estan a disposició dels alumnes. L'audiovisual traçarà un paral·lelisme entre les situacions que en el període, a més de Catalunya i l'Estat espanyol, es vivien a Europa, Rússia i els Estats Units.

L'empatia, millor que un llibre

El professor explicava que abans del treball audiovisual, l'experiència dels estudiants es farà servir per elaborar un dossier metodològic i presentacions esquemàtiques. A banda, la investigadora avançava que durant tot el procés esperen detectar “llacunes en el coneixement dels estudiants” respecte als temaris impartits en secundària.

Per la seva part, Tubella argumentava que l'“empatia” i “emoció” que es desprenen dels testimonis orals del banc tenen “molta més potència per transmetre el coneixement” que els llibres, sobretot per a la nova generació, més avesada als continguts audiovisuals i digitals que no pas a les “asèptiques” narracions d'un llibre. Però els estudiants també aprendran a recórrer a les fonts dels arxius.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia