Educació

Mestres actualitzats

Més de 400 docents participen en una marató de projectes d'aprenentatge innovadors amb l'ús de la tecnologia en el marc del MWC

Un grup de professors de diverses etapes creen un joc de Minecraft perquè els alumnes recreïn espais històrics

La trobada permet als ensenyants intercanviar idees per treballar amb el mòbil a l'escola

Meritxell Ruizfa una crida a “transmetre a les aules”
el “món interconnectat” que tenim avui dia

La idea inicial del Congrés Mundial del Mòbil era, a banda que deixés un bon pessic econòmic a Barcelona i a Catalunya, convertir la capital del país en un referent mundial en l'ús de la tecnologia mòbil en tots els àmbits. En el camp de l'educació, mSchools ha contribuït els darrers anys a estendre l'ús d'aquests dispositius a l'escola amb programes com l'assignatura Mobilitzem la informàtica, en què milers d'estudiants d'ESO creen aplicacions mòbils a classe.

Ara, mSchools ha fet un pas
més i ahir va organitzar el primer Edu_Hack, una mena de marató de mestres en què els docents es van tancar tot el dia a la cúpula del centre comercial Arenas, a Barcelona, i en van sortir amb un grapat de projectes d'aprenentatge innovadors basats en la tecnologia. Hi van participar més de 400 docents de primària, secundària i d'universitats, una cinquantena de facilitadors i tècnics del Departament d'Ensenyament i 25 experts d'empreses tecnològiques.

Carles Ceacero, mestre de primària de l'escola Pereanton, de Granollers; Carles Muñoz, estudiant del màster de professorat; Jofre Tremps, professor d'extraescolars d'Esplai Virtual; Ferran Mas, professor de formació professional de l'institut Jaume Huguet, de Valls, i Enric Brescó, professor de tecnologia educativa de la Universitat de Lleida (UdL) són els membres d'un dels grups de treball que van participar en l'Edu_Hack. Tot i no conèixer-se, de seguida es van posar d'acord en les línies mestres del projecte: utilitzar el joc Minecraft, de construcció de figures geomètriques a través de cubs, per fer un projecte multidisciplinari en què intervinguessin diverses matèries com ara les matemàtiques, la llengua i la història.

La pluja d'idees del matí va anar prenent forma i va portar a la creació d'un pla més elaborat en què els alumnes reproduiran edificis i espais històrics a través de Minecraft. La idea va sorgir de la feina que ja estan fent alguns membres del grup amb aquest joc. “Amb el nostre projecte, els alumnes recrearan espais del seu entorn com la fàbrica Roca Umbert de Granollers i les piràmides d'Egipte”, van explicar els membres del grup. Per fer-ho, els estudiants s'hauran de servir d'habilitats com fer els càlculs d'un plànol, documentar-se sobre la història d'edificis i utilitzar recursos lingüístics perquè els jugadors puguin fer una visita guiada virtual a l'espai.

Tots aquests elements –expliquen els orgullosos autors del projecte– lliguen perfectament amb tres dels objectius que s'havien fixat tots cinc: introduir a l'aula la gamificació (el concepte de moda en educació, que consisteix a aprendre a través del joc), incorporar-hi les plataformes en tres dimensions (3D) i fomentar la creativitat. A més –hi afegeixen–, han tingut l'oportunitat d'“intercanviar idees” amb altres professionals de l'educació, “engrescar-se” els uns als altres i fer contactes per al futur. “De fet, ja hem creat un fitxer per compartir material tots cinc”, revelen.

En aquest sentit, precisament, anaven les paraules de la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, durant la inauguració de l'Edu_Hack 2016, una iniciativa conjunta de
la Fundació Mobile World Capital Barcelona i el seu departament, que va qualificar com una oportunitat per “crear una xarxa de manera natural que permeti desenvolupar grans projectes d'innovació educativa”. Ruiz va recordar que “avui tenim un món interconnectat i això ho hem de transmetre també a les aules”. “És positiu que la informació no només surti dels llibres, sinó que el professor ens ensenyi a tractar tota la que trobem a la xarxa”, va assenyalar.

Els organitzadors de l'Edu_Hack tenen previst repetir l'experiència els propers anys i anar bastint una gran plataforma de projectes tecnològics innovadors que es penjaran a la toolbox del web d'mSchools perquè tots els mestres que ho vulguin els facin servir. La plataforma ja disposa, a hores d'ara, d'un gran nombre d'aplicacions i recursos per aplicar la tecnologia a l'escola,
i preveuen sumar-hi alguns dels projectes que es van posar en marxa ahir un cop revisats i polits pels experts.

50
facilitadors
i tècnics del Departament d'Ensenyament i 25 experts de diverses empreses tecnològiques van donar suport als docents participants en l'Edu_Hack.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

societat

El 4 de setembre engega el projecte per reutilitzar material de deixalleria al Penedès-Garraf

Cubelles

La Iaeden presenta al·legacions a la variant de Vilafant i a la nova connexió N-II amb AP-7

GIRONA
societat

Mor als 114 anys la persona més gran d’Alemanya i la sisena del món

Societat

La Sindicatura de Barcelona recomana la creació d’una comissió de seguiment de les obres de l’L8

Barcelona

Blanes viurà dissabte la 25a Trobada Gegantera

BLANES
Medi ambient

Rescaten prop de 2.500 truites i altres espècies al canal de Sossís

Conca de dalt

Denuncien les dificultats que tenen les persones amb discapacitat per accedir a un habitatge

GIRONA
turisme

La Costa Daurada tanca un agost “al complet”

Tarragona
tradicions

La plaça Sant Jaume de Barcelona perdrà aquest Nadal el tradicional pessebre

Barcelona