A la Garrotxa, compartir un cotxe elèctric ja no resulta tan estrany
La cooperativa Som Mobilitat té 54 socis a la comarca
El Consell Comarcal signa un conveni amb l’entitat per fer servir un dels seus vehicles
Les xifres d’utilització de cotxes elèctrics a la Garrotxa –com a tot el país– encara no són per tirar coets, però ja hi ha signes que indiquen una tendència a perdre’ls la por. També hi ha algun símptoma que en la manera com ens desplacem les coses comencen a canviar. El cas de la cooperativa Som Mobilitat aglutina les dues impressions: aquesta entitat sense ànim de lucre, establerta a la comarca d’Olot tot just fa un any i mig, ja té 54 usuaris del seu servei de cotxe elèctric compartit (a tot Catalunya, 1.400). Només al llarg del 2018 van fer uns 15.200 km i –segons càlculs de Som Energia– van estalviar l’emissió de 3,5 tones de CO2. Pagant una tarifa molt assequible, els conductors concreten el moment i l’estona que el necessiten a través d’una app, recullen el vehicle en un dels tres pàrquings on estan estacionats i un cop l’han fet servir, el tornaran allà mateix (i el deixaran endollat).
A banda dels seus associats, Som Mobilitat té establerts convenis específics amb l’Ajuntament d’Olot i, des de la setmana passada, també amb el Consell Comarcal, institucions que d’aquesta manera tenen reservat un cotxe unes hores i uns dies a la setmana. “Això ja és una base sòlida i a partir d’aquí el que volem és créixer”, deien Sergi Batlle i Joan Naspleda, representants de la cooperativa, el dia de la presentació del conveni.
D’altra banda, des de fa uns mesos la cooperativa té un acord amb el sector turístic de la comarca perquè els visitants puguin fer servir els seus vehicles.El servei del cotxe compartit, però, és només una peça dels objectius de Som Mobilitat, ja que el seu objectiu final és canviar els hàbits cap a un model sostenible. “La prioritat és anar a peu; si no, en bici; després, transport públic i després, cotxe elèctric compartit”, resumia un dels cooperativistes.
El president en funcions de l’ens comarcal, Joan Espona, va avançar que s’estan fent gestions perquè tots els municipis de la Garrotxa tinguin un punt de recàrrega (ara n’hi ha a Olot, Beuda i Besalú).
LA XIFRA
La “barrera psicològica” de l’autonomia
El fet que els vehicles elèctrics tinguin menys autonomia que els convencionals i que no hi hagi encara massa punts de recàrrega pel territori és una “barrera psicològica” que des de la cooperativa desmunten amb facilitat. Sergi Batlle ho argumenta així: “Els nostres arriben als 300 km. Quanta gent en fa tants, en un dia? És qüestió d’acostumar-se a endollar-los quan arribem a casa, i ja està.”